Změna klubového designu rozdělila fanoušky na několik táborů – jedněm se líbí a slibují si od něho ukončení smolné šňůry, další jsou silně proti a změnu ostře kritizují, jiným je to jedno – čekají, co tým předvede na ledě. „To že zvedlo hladinu a ohlas, je geniální, když bude klub úspěšný, nikdo si za tři roky nevzpomene, že jsme logo měnili. Je spjaté s novou dobou hokejového klubu,“ komentuje to předseda představenstva hokejového klubu Ondřej Heřman.¨

Na tom, zda se logo autorům povedlo, se ale neshodnou ani grafici. Jedni tvrdí, že klub nové logo potřeboval jako impulz pro fanoušky i hráče do nadcházející sezóny, dalším přišlo líto zbavit se starého loga. „Pardubice měly jedno z nejkvalitnějších log v české extralize, proto je škoda změny. Nové logo bohužel ztrácí spojitost s Pardubicemi v podobě koně, na druhou stranu se jedná o jasněji rozpoznatelný a zapamatovatelný symbol,“ říká Ivo Beneš z reklamní agentury Jirout.

Na absenci koně jako tradice ale upozorňují i další, mimo jiné právě třeba autoři starého loga. „Logo a klubová identita by měly vyjadřovat sounáležitost hráčů, vedení a v tomto případě zejména fanoušků s klubem. Jako Pardubáci vnímáme hokej jako součást města a jeho image, proto i „naše“ logo v roce 2015, kdy se klub vrátil k názvu Dynamo z padesátých let, navázalo na tradici historických značek, jejichž součástí byl kůň z městského znaku. A z reakcí veřejnosti na nové zpracování si potvrzujeme, že kůň v logu je pro většinu Pardubáků neoddělitelnou součástí,“ vysvětluje za pardubické grafické studio Identity Lenka Krajíčková.

VLAJÍCÍ HŘÍVA

Podle autorů nového loga ani v něm kůň nechybí – tři zuby přiléhající k levé straně písmena mají odkazovat na vlající koňskou hřívu. „Snažili jsme se vyjádřit energii, impuls, který dává hráč puku v okamžiku střely. Tuto dynamiku jsme se snažili zachytit v logu, znaku, na dresech i na věcech, které budete oblékat a budete se v nich cítit příjemně, když budete procházet městem,“ vysvětluje záměr jeden z autorů Radek Sitta z pražského studia Orbis Pictures Agency.

A někteří grafici mu dali zapravdu. „Logo je v zásadě čisté, moderní a nadčasové. Lze si představit i spojitost, kterou autoři popisují v dynamice puku a samotného Dynama. Je nutné počítat s tím, že každá taková změna vyvolá řadu pozitivních i negativních komentářů a kritiky ze strany fanoušků i veřejnosti,“ upozorňuje Milan Kubík z litomyšlské společnosti Webnia, která se zabývá tvorbou firemních identit, a připomíná, že stejně tomu bylo při představení loga Českého hokeje.

NEOČEKÁVANÁ ZMĚNA

Nové logo pardubického týmu bylo ale pro všechny překvapením, o změně klub informoval jen pár hodin před jeho představením, které se odehrálo na schodech před arénou. Postupně klub odtajňoval, jak bude s logem pracovat, a na sociálních sítích a webových stránkách ho nasazoval víceméně náhodně. Některé grafiky tento postup šokoval. „Klub měl najmout pardubická grafická studia, zkrátka lidi, kteří tu žijí, vnímají město a jeho tradice. Vůči fanouškům mi to přijde asi jako největší faul, stačilo vyhlásit soutěž o nejhezčí skicu loga a výherce vybrat v anketě,“ myslí si Tomáš Strejček z Grapa Studio v Pardubicích.

Nejen grafici, ale i fanoušci upozorňují také na to, že velké červené písmeno se ztrácí na červených dresech, v nichž budou hokejisté nastupovat do domácích utkání. „Dobrá vizibilita, kterou klub vyzdvihuje jako přednost loga, je zašlapána použitím červeného loga na červeném dresu. Je také nutné vytvořit dobře aplikovatelné logo s kvalitní typografií, což se podle našeho názoru nepodařilo,“ dodává Krajíčková. Lidé se také pozastavují nad grafickým rozdělením názvu klubu na slabiky „DY HC NA MO“.

Koně se klub ale úplně nezbavil, majestátní zvíře zůstává maskotem, který bude při zápasech procházet arénou. "Máme našeho koně rádi, bude chodit po zimáku, bude fandit s námi. Nejsme ale dostihový spolek nebo jiná koňská záležitost, jsme hokejový klub a musíme být konkurenceschopní i designově," vysvětluje absenci koně v logu Heřman.

Jak se vyvíjelo logo pardubického hokejového klubu?Zdroj: HC Dynamo Pardubice