„Protože se jedná o silnici I. třídy, není možné na ni zakázat vjezd nákladním autům. Nejjednodušším řešením je převést tuto silnici od státu do majetku kraje a udělat z ní silnici II. třídy. Na ní pak lze za určitých podmínek omezit tranzitní kamionovou dopravu,“ vysvětlil náměstek hejtmana Michal Kortyš, který o změně jedná s Ministerstvem dopravy.

Pardubický kraj je připraven majetek od státu převzít v případě, že stát uhradí náklady za technické úpravy pro zklidnění dopravy. „Stát zaplatí například dopravní značení,“ upřesnil Kortyš.

Veškeré podrobnosti musí kraj ještě prodiskutovat se starostou Lázní Bohdaneč a se starosty okolních obcí. „Sejdeme se se starosty, musíme si vysvětlit, co to pro ně znamená. Až to vyřešíme, ihned napíšeme na Ministerstvo dopravy, poté převodu na kraj už nic nebrání,“ řekl Kortyš. 

Aby ale mohlo dojít k omezení vjezdu nákladních vozidel, musí se upravit křižovatka u Globusu, po níž nákladní vozy sjíždějí z Hradubické k Semtínu. „Ředitelství silnic a dálnic má naprojektovaný odbočovací pruh na nadjezdu u Globusu. Omezení dopravy u Bohdanče a opatření na zmiňovaném nadjezdu musí vyústit v jeden moment,“ připomněl Kortyš.

Není však jisté, zda s omezením dopravy hladina hluku klesne dostatečně. „Přípustná hladina hlukové zátěže nevyšla také ve dvou dalších obcích na trase a je otázkou, zda pomůže převod silnice na kraj a snížení tonáže projíždějících vozidel,“ upozornil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Na některých místech by mohly pomoci protihlukové stěny, odhlučněný asfalt a v Lázních Bohdaneč obchvat. „Průtahem Bohdanče nemůžeme dělat protihlukové zábrany, to je nesmysl. Pokud by omezení dopravy nestačilo, je možné položit odhlučněný asfalt a postavit obchvat,“ řekl Kortyš. 

„Dá se použít méně hlučný povrch, který se nyní zkouší na výjezdu do Pardubic. Nyní ale nevíme, zda by tuto úpravu zaplatil stát společně s ostatními opatřeními. O tom se stále jedná,“ doplnil starosta Lázní Bohdaneč Miloš Karafiát.  Lada Součková