Úbytek ruských občanů mířících do České republiky nutí Letiště Pardubice získávat nové cestující hlavně mezi klienty cestovních kanceláří. Do letního letového řádu pro rok 2015 tak zařadilo dvě nové destinace – španělskou Almerii a tureckou část Kypru.

V loňském roce prošlo branami pardubického letiště zhruba 150 tisíc cestujících, což je oproti roku 2013 pokles o přibližně 30 tisíc lidí.

„Z tohoto počtu tvořili asi 120 tisíc Rusové, dalších 30 tisíc lidí přepravily české chartery. Kdyby nedošlo k ekonomickým a politickým turbulencím, tak bychom nejspíš dosáhli hranice 200 tisíc cestujících," uvedl ředitel East Bohemian Airport (EBA) Michal Červinka.

Letiště je prý výhodou pro kraj

Podle náměstka hejtmana Pardubického kraje Jaromíra Duška, který je zodpovědný za dopravu, ovlivňují lety z Ruska růst či pokles cestujících. Mít funkční letiště je prý přitom pro kraj velká výhoda.
„Význam letiště je v tom, že mnozí investoři se rozhodují právě podle toho, zda je v blízkosti jejich případného podniku mezinárodní letiště. Znamená to pro ně možnost rychlého řešení problémů nebo přepravy materiálu," řekl Jaromír Dušek, podle kterého jsou sankce vůči Ruské federaci nesmyslné a negativně ovlivňují situaci v Evropě.

Menší zájem ruské klientely je potřeba vyvážit. V létě tak charterový dopravce Travel Service bude přepravovat lidi z Pardubic nejen do Tivatu, Antalye nebo na Rhodos, ale i do dvou nových destinací. „Je to na zkoušku. Na Kypr budeme létat do severní části, která patří Turecku. Zatím se zájezdy na Kypr prodávají lépe než do španělské Almerie," vysvětlil Michal Červinka.

Statistiky Letiště Pardubice

Podle něj má pardubické letiště potenciál k výraznému nárůstu charterových letů. „Když budu pesimista, tak řeknu, že máme šanci zdvojnásobit počet charterových cestujících. Vždyť naše letiště je spádovou oblastí pro 1,5 milionu lidí," podotkl ředitel EBA.

Chystá se nová linka do Burgasu

Letiště bude mít letos také novou pravidelnou linku, a to do bulharského Burgasu.

„Společnost Smart Wings, která je dceřinou společností Travel Servicu, využije podobný model jako na jiných regionálních letištích a charterové lety do této destinace přemění v pravidelnou linku. Létat se bude dvakrát týdně a místa v letadle, která neobsadí cestovní kanceláře, půjdou do volného prodeje," sdělil Deníku Michal Červinka.

Letním charterům ovšem prý příliš nepomáhá měnová politika České národní banky.

„Čím dražší je euro, tím více se lidé bojí létat na dovolenou," konstatoval ředitel společnosti EBA.