Letiště Pardubice zažilo vážnou nehodu - při přistání se o dráhu roztříštilo dopravní letadlo. Naštěstí ale jen cvičně. Modelová situace měla záchranné složky připravit na katastrofu, se kterou je pro všechny případy lepší počítat.

Zatímco hasiči na ploše urychleně hasili plameny, najížděly na letiště další posily - hasičské i záchranářské. Jakmile bylo místo bezpečné, začala práce na přeživších a raněných. Ty záchranáři nejprve rychle třídí metodou START na lehké, těžká a kritická zranění, aby se ze zmatku začal dělat pořádek.

Zdroj: @SejkPcePhoto/Jiří Sejkora

„Profesionální jednotky hasičů spolu s vojenskou hasičskou jednotkou prováděly v prvé řadě hašení požáru trosek letadla. Dále zajistily pomocí pěnového koberce unikající pohonné hmoty. Dále jednotky hasičů prováděly zabezpečení místa nehody a třídění raněných podle metody START. Prováděn byl i odsun raněných na místo určené pro poskytnutí přednemocniční péče. Zřízen byl štáb velitele zásahu,“popsala první okamžiky po nehodě z pohledu zasahující jednotek Vendula Horáková, tisková mluvčí HZS Pardubického kraje.

Po roztřídění byli pacienti převezeni od místa nehody do terminálu pardubického letiště. "Zde se provádělo takzvané lékařské třídění, kde už jsou lékařem stanoveny priority k odsunu do nemocnic, kde už se také rozbíhá vlastní traumaplán," uvádí mluvčí záchranářů Aleš Malý.

Parkovacích míst u nemocnice by mohlo být víc.
Parkovací dům nabídne 585 míst, začíná vznikat projekt

Je třeba ale myslet i na mrtvé, kterých by při takové nehodě jistě nebylo málo. Cvičení se proto účastnil i DVI tým Policie České republiky. Zkratka DVI znamená Disasters Victim Identification - Identifikace obětí hromadného neštěstí. Tenhle tým v České republice začinal vznikat v roce 2005 podle mezinárodních standardů. Určen je především pro případy hromadných nehod s velkým počtem obětí. I na pozůstalé je třeba myslet.

"Naší prací je identifikace zemřelých. Ať už přímo na místě, nebo dodatečně - dokumentace těla, osobních věcí, oblečení, základní úkony a odběr vzorků genetických či daktyloskopických, posléze třeba i zubních záznamů. Je potřeba mít na paměti, že těla u takové nehody mohou být zohavena, mohou být na několik částí a je třeba stoprocentně identifikovat každou z nich," popisuje Petr Bendl, šéf tohoto útvaru při kriminalistickém ústavu.

Ne vždy je osobní doklad nalezený u osoby spolehlivým vodítkem, pokud vůbec nějaký je. Práce DVI týmu, který zatím naštěstí "jen cvičí" by pak trvala i několik dní či týdnů po nehodě. "Naším cílem je zjistit co nejvíce informací o zemřelém z jeho života aby se dala použít k jeho správné identifikaci. To jsme schopni nejen na území České republiky, ale i v zahraničí. Pracujeme podle mezinárodního standardu Interpolu a jsme schopni nasazení dle potřeby či pomoci zahraničním kolegům," dodává Petr Bendl.

Metoda START – Při cvičení byla využívána metoda třídění obětí START (S – snadná, T – terapie, A – a, R – rychlé, T – třídění), která se používá pro třídění osob postižených mimořádnou událostí v případě většího počtu obětí (zpravidla nad 10 obětí), kdy je nedostatek zdravotnického personálu vzhledem k počtu obětí. Cílem je vždy stanovit prioritu transportu obětí na stanoviště třídění raněných v prostoru pro poskytnutí zdravotní péče, kde je jim poskytována odborná zdravotnická péče zpravidla záchranáři zdravotnické záchranné služby.

Protidrogový vlak.
Protidrogový vlak zastaví v regionu dvakrát, v Pardubicích a v Přelouči