Letadla, s nimiž se piloti v Pardubicích představili, létají rychlostí až 400 kilometrů v hodině. „Otáčí se rychlostí 420 stupňů za vteřinu, což znamená, že kolem dokola se otočíme jeden a půl krát do jedné sekundy,“ popsal Petr Kopfstein, co ve svém vystoupení předvádí. Stroje zvládají přetížení kolem 10G. „Závodní speciály, s nimiž létáme Air Race, zvládají až 12G. Při mojí váze kolem 80 kilogramů to znamená, že tělo je tlačeno silou jedné tuny skrz sedačku. Ty stroje rozhodně vydrží více než my lidé,“ řekl Kopfstein, který v Pardubicích předvedl nejen „demo“ let mezi pylony, ale také sólovou leteckou akrobacii doplněnou jen působivou hudbou, bez dalšího komentáře.

„Výkony pilotů byly dechberoucí,“ zhodnotila návštěvnice z Heřmanova Městce, která přijela do Pardubic v neděli. Nejvíce ji uchvátila odpolední ukázka, při které Martin Šonka, vítěz série mezinárodních závodů RBAR z roku 2018, své akrobatické vystoupení sám komentoval přímo z kokpitu letadla.

Někteří návštěvníci se těšili, že uvidí efektní „rozstřelení“ nafukovacích pylonů, které se skládají ze sedmi částí a jsou spojeny suchými zipy, ale ani jeden z letců o ně v Pardubicích nezavadil. Jak piloti vysvětlili, ke kolizím dochází spíše během tréninkových letů, kdy teprve hledají nejlepší trajektorii. „Pokud pylon trefíte jen koncem křídla, ten náraz je velmi malý a téměř ho necítíte – je to jen takové brnknutí, ale pokud je trefen blízko trupu letounu, je to poměrně velká rána,“ popsal Petr Kopfstein. Tým Red Bull Air Race umí poškozený pylon, který se rozletí na kusy, do dvou minut zase postavit.