Lidé žijící v blízkosti letiště si stěžují na přílišnou hlukovou zátěž. Přesto vojenský letecký provoz nad pardubickým letištěm v červenci ani srpnu neutichne.

„Pravidelnými letovými dny zůstávají pondělí až čtvrtek s dobou letů od 9 do 22 hodin, v pátek pak jen příležitostně do 14 hodin. Tento již tradiční program se vztahuje k výcviku mladých pilotů Armády České republiky, který je provozován Centrem leteckého výcviku (CLV),“ uvedla Dana Rybnikárová z oddělení vnějších vztahů Magistrátu města Pardubic.

Kromě toho budou provozovány i letouny zabezpečující protivzdušnou obranu státu nebo různé zahraniční mise, jejichž provozem mohou být dotčeny i víkendové dny.

Na letový provoz přišlo pět stížností

V první polovině letošního roku přijala Správa letiště celkem pět stížností od obyvatel na letový provoz. „Všechny stížnosti byly řádně prošetřeny ve spolupráci s odborníky z CLV, kde se výcvik provádí,“ uvedla kapitánka Iva Machová.

Koncem minulého měsíce vrcholila u CLV pozemní příprava posluchačů druhého ročníku Univerzity obrany Brno. V červenci, srpnu a září pak bude probíhat jejich intenzivní letecký výcvik na cvičných vrtulových letounech Z – 142 a to zejména v blízkém prostoru letiště. „Naproti tomu budou od poloviny července omezeny lety vrtulníků po letištním okruhu, tedy okolo letiště a manévry připomínající kroužení nad zastavěnými oblastmi přiléhajícími k letišti. Vrtulníky budou provádět odlety a přílety do vzdálenějších pracovních prostorů,“ vysvětlila Dana Rybnikárová z oddělení vnějších vztahů Magistrátu města Pardubic.

Porušení pravidel nebylo potvrzeno

„Vyhodnocením ze záznamových zařízení nebylo potvrzeno porušení pravidel leteckého výcviku a ani letového provozu,“ řekla Iva Machová.
Podle sdělení Vladimíra Hrubana, zástupce ředitele CLV pro bezpečnost výcviku a práce, byly právě z důvodu snížení hlukové zátěže obyvatelstva přijaty zásady uplatňované v letovém provozu.

„Zakázali jsme létat nad Pardubicemi pod výškou 1500 metrů nad zemí. Dále po vzletu z letiště je přikázáno plynule stoupat pro dosažení maximální možné výšky nad obcí Staré Čívice. A také používat jižní okruh mimo zástavbu města,“ upřesnil Vladimír Hruban.

(Monika Suchá)