Majoritním vlastníkem letiště je pardubický magistrát. Ten hledá pro modernizaci zázemí a výstavbu nového odbavovacího terminálu strategického partnera.

"Zájem letiště přestavět a rozšířit mají čtyři kandidáti. V polovině května budeme jednat s firmou John Laing z Británie a společností Odien z USA. Jsou to renomované firmy zabývající se letištní infrastrukturou, uvidíme, s čím přijdou," uvedl Jan Andrlík, ředitel městské společnosti East Bohemian Airport, která civilní leteckou přepravu provozuje.

Britská firma je už v Česku "jako doma", má v Praze zastoupení a od února letošního roku spolupracuje například s Metrostavem a působí také v Polsku. Společnost Odien je na tom se znalostí českého prostředí podobně. Na konci roku 2004 koupila letňanskou automobilku Daewoo-Avia, přejmenovala ji zpět na Avia a snažila se ji dostat z finanční krize.

Ve hře jsou i dvě další firmy. Korejský investor podle primátora Jaroslava Demla předběžně navrhuje vybudovat z pardubického letiště do roku 2018 téměř druhou Ruzyni, která by měla přepravovat ročně miliony cestujících. "S Korejci nyní domlouváme návštěvu jejich zástupce. Mají se ozvat teď na začátku května, takže netrpělivě čekáme. Jejich vize jsou ale obrovské. Spokojíme se i s něčím menším," řekl Deml. Čtvrtý zájemce je z Irska. "Ozval se nyní, ještě o něm nemáme žádné informace," poznamenal Andrlík.

Pardubická radnice několik let vyjednávala o vstupu do letiště s investorem z Kuvajtu, jenž sliboval vybudovat kromě moderního odbavovacího terminálu na letišti také rozsáhlé letecké opravny. Ze záměru nakonec sešlo. Minulý rok v září radnice oznámila, že má další tři zájemce z Ruska, Spojených států a Nizozemska.

Podmínky schengenské dohody musejí letiště splnit do konce března příštího roku. Pokud by je nesplnilo, ztratí možnost přepravovat cestující mimo země Evropské unie. To by vzhledem k velkému množství Rusů, kteří v Pardubicích přistávají, byla pro letiště značná ztráta. Město se proto rozhodlo za své peníze provést alespoň nezbytně nutné úpravy.

Pardubické letiště loni dosáhlo rekordního počtu cestujících. Využilo je celkem 71.500 pasažérů, v roce 2005 jich letiště odbavilo 49.165. Civilní mezinárodní letiště je jedním z pěti páteřních letišť v Česku. V provozu je od roku 1995. Další klíčová letiště jsou v Ostravě, Brně, Karlových Varech a Praze.