VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Američané chtějí na letiště

PARDUBICE - Až pět miliard korun je připraveno investovat do rozvoje pardubického letiště konsorcium Pardubice Airport City, které je složeno z americké společnosti Odien a firmy Dexia–Kommunalkredit Czech Republic. Svým projektem nechtějí konkurovat pražské Ruzyni, na druhou stranu nemají v plánu zaměřit se pouze na nízkonákladové letecké společnosti. Obojí by totiž přineslo Pardubicím značnou zátěž v letovém provozu.

12.6.2007
SDÍLEJ:

Vizualizace pardubického letištěFoto: archiv

„Vidíme projekt v podobě moderní prosperující zóny Airport City středoevropského významu,“ uvedl za Odien Brian Wilson. Letiště by mělo stavět na několika oblastech podnikání – od dopravy lidí a nákladů přes opravy a údržbu letadel až po zábavní park v konečné etapě. Efekt by se tak měl násobit a současně by se snížilo riziko, pokud by některý ze záměrů nedopadl podle představ investorů. „Myslíme si, že je to nejlepší strategie pro pardubické letiště,“ říká Brian Wilson s tím, že návratnost projektu by byla zajištěna i při relativně nízkém provozu.

V první etapě plánují Američané výstavbu terminálu o kapacitě jednoho milionu cestujících ročně. Na plný provoz by se ale letiště dostalo až za řadu let. Pokud by se v příštím roce začalo stavět, v roce 2012 by Pardubice mohly odbavit až tři čtvrtě milionu lidí. Odien však není jediným zájemcem. Radnice jedná ještě s Brity a asijským investorem.

Na pardubickém letišti plánují také zábavní park

Terminál střední velikosti nabízí městu vystavět americká společnost Odien, která spolu s finanční skupinou Dexia vytvořila konsorcium Pardubice Airport City. Investici ve výši pěti miliard korun by chtělo konsorcium začít realizovat – pokud se stane strategickým partnerem města a kraje – co nejdříve.
„Chceme podpořit záměr, který klade důraz na citlivý a vyvážený rozvoj lokality s pozitivními ekonomickými a společenskými přínosy pro nejbližší okolí, město Pardubice, Pardubický kraj a jeho okolí a celou Českou republiku,“ říká za společnost Dexia Jaromír Peklo. Když konsorcium zvažovalo nejlepší možnost pro pardubické letiště, vyloučilo dvě krajní varianty. Pokud by se totiž Pardubice staly letištěm pro nízkonákladové letecké přepravce, muselo by za rok odbavit kolem tři a půl milionu cestujících – tedy zhruba sto letů denně. „Nechceme ani vybudovat konkurenci mezinárodnímu letišti Ruzyň,“ říká Jaromír Peklo s tím, že není v jejich zájmu rozpoutat cenovou válku, která by nepřinesla nikomu nic dobrého. Projekt konsorcia je podle Pekla postaven na kombinaci činností, které se navzájem doplňují a podporují. Jako první by měl přijít na řadu nový moderní terminál, jehož výstavba by mohla začít už na jaře příštího roku s dokončením na podzimu roku 2009. Stavební činnost na letišti by pak měla vyvrcholit v roce 2012 dokončením zábavního parku. V té době by podle představ konsorcia již pardubické letiště odbavovalo ročně 500 až 750 tisíc cestujících. Letový provoz by měl přitom být provozován s důrazem na snižování hlukové zátěže.

V současnosti akciová společnost EBA, která provozuje civilní část pardubického letiště, zaměstnává dvacet pět lidí, denně odbaví jeden až pět letů. Po spuštění nového terminálu by podle představ konsorcia stoupl počet letů na dvacet denně, v další etapě by přišla na řadu cargo doprava.

„Ruzyně se rozhodla nerozvíjet nákladní dopravu, vzniká tak velký prostor na trhu,“ říká Jaromír Peklo. Podle statistiky totiž jen dvacet procent leteckých nákladů přistane v České republice, většina končí na letišti ve Vídni a ve Frankfurtu a do Česka se dostane jinou dopravou. „To bychom rádi změnili,“ přeje si Jaromír Peklo.

Starosta Dukly: Rozvoj letiště ano, ale postupný

Pátý městský obvod Pardubic se potýká s problémy s dopravou. Vedle všudypřítomné silniční ale navíc leží v sousedství letiště, na němž vedle sebe probíhá provoz vojenský a civilní. Jak vojáci, tak město s krajem má s letištěm velké plány. A ty směřují ke zvýšení provozu.

„Největší hluk je zde samozřejmě z dopravy. Jestli jsou tady odpůrci letiště, tak ti mi řeknou, že z letiště, ale není tomu tak. Protože dopravní letadla – i po všech kontrolách a měřeních – dodržují hlukové limity,“ říká starosta obvodu jaroslav Kňava s tím, že problém s hlukem byl vloni, kdy zde půl roku pobývaly nadzvukové gripeny z Čáslavi.

Další rozvoj letiště je ale podle Kňavy velice choulostivá věc, protože letový provoz zásahne okolní obce a části města. „Já sám jsem byl u třech jednáních případných investorů, jimiž jsou Angličané, Američané a Jihokorejci. Každý chce nějakým způsobem investovat v nějakém čase. Ale oni nehovoří pouze o půlmilionu cestujících ročně, ale někteří by se chtěli dostat až na tři a půl milionu a popřípadě ještě výše. Což je například v případě jihokorejských investorů. To je strašně moc, chybí tady celá infrastrukturní síť, spousta hotelů, zázemí pro cestující,“ popisuje hendikep letiště Jaroslav Kňava.

Domnívám se, že rozvoj civilního letiště musí být, ale ve smyslu postupných kroků. Dobudování letiště, odbavovacích hal, popřípadě rozšíření dráhy. A samozřejmě zajištění infrastruktury, která je dnes žalostná,“ dodává starosta dukelského obvodu Kňava.

Rusové uvažují o terminálu - pátek 20. července

K dosavadním třem zájemcům o strategické partnerství s městem a krajem při rozvoji pardubického letiště přibyl další. A to ze země, z níž se rekrutuje převážná část klientely, kterou letiště v průběhu roku odbaví.

„Připojili se investoři z Ruska a kapitál, který mají, pochází z petrochemie,“ uvedl náměstek primátora Alexandr Krejčíř. „Zatím jsme s nimi měli jedinou schůzku a žádnou konkrétní nabídku nebo prezentaci jsme od nich ještě neviděli.“ Podle Krejčíře ale město tlačí čas a vedení města i představenstvo akciové společnosti EBA, která provozuje civilní část letiště, se shodly na tom, že jednání s potenciálními investory by se měla ukončit do konce srpna. „A snažit se předložit zastupitelstvu v září nebo říjnu už konečně nějaký materiál k rozhodnutí,“ říká Krejčíř. „Pořád nemáme konkrétní výstup, který bychom měli mít, abychom s ním mohli pracovat dál. Začali jsme spolupracovat s poradenskou firmou Ernst and Young a s ní chceme vytvořit konkrétní materiál, který by obsahoval porovnatelná kritéria. Máme v úmyslu vytvořit jakousi poptávku pro zájemce tak, abychom byli schopni jejich nabídky porovnat.“

O výstavbu nového terminálu se vedle Rusů uchází také Korejci, nejdále v jednání jsou ale zástupci britské firmy John Laing a americké společnosti Odien.

Letiště pro stovky tisíc cestujících

Nový letištní terminál, o který usiluje město Pardubice spolu s krajem, by měl být ekonomický, úsporný a s dostačující kapacitou. „Tak, aby splňoval charakter regionálního mezinárodního letiště,“ vysvětluje náměstek primátora Alexandr Krejčíř. „Není pravda, že chceme desítky milionů odbavených cestujících, limitujícím faktorem je studie vlivu na životní prostředí EIA, která se teď zpracovává na 250 tisíc cestujících. Pokud se budou počty cestujících navyšovat, musí se zpracovat nová EIA.“

Kapacita nového terminálu bude počítat s možností rozšíření až na 600 tisíc cestujících ročně. Jedním z velkých problémů rozvoje letiště jsou především špatná dopravní situace v jeho okolí a hluk.

Další související články:

Mezi Pardubicemi a Moskvou se od čtvrtka létá dvakrát týdně

O modernizaci letiště v Pardubicích soutěží Odien a AZA Trade

Letiště platí za bezpečnost

Pardubická radnice jedná o investici do letiště

Pardubice jednaly s novým zájemcem o investici do letiště

Perspektivní pardubické letiště hledá nové policisty

Primátor: Projekt letiště je ekonomický a úsporný

O pardubické letiště má zájem další investor

Jaká je americká vize letiště?

Firma Odien představila plány modernizace letiště

Brity láká letiště

Letiště musí oplotit, podle města jde o veřejný zájem

O pardubické letiště mají zájem čtyři investoři

Letiště mohou brzdit přetížené silnice

Dvě firmy mají zájem o letiště

Z Pardubic se pravidelně létá již také do Petrohradu

12.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 95 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní Člen/ka výjezdové skupiny PCO. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 95 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce Stéblová, Požadujeme: , - certifikát strážný výhodou., - řidičský průkaz sk.B, - čistý rejstřík trestů, Zdravé osoby - DPP - 100,- /hod., Výjezdy z místa bydliště v Pardubicích., Místo je vhodné pro OZP, První kontakt telefonicky (PO - PÁ 7:00 - 18:00) nebo e-mailem.. Pracoviště: Doson azs s.r.o.- pracoviště stéblová, 533 45 Opatovice nad Labem. Informace: Jaroslav Minařík, +420 605 083 455.

Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 20 000 Kč

Provozní zámečníci, údržbáři Provozní zámečníci, údržbáři. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Pardubická 865, 535 01 Přelouč., Nástup možný IHNED , Jedná se o údržbářské práce - zámečnictví, kovovýroba., Způsob prvního kontaktu e-mailem. Pracoviště: Kovomont pardubice s.r.o. - provozovna, Dukelské náměstí, č.p. 865, 535 01 Přelouč. Informace: Oldřich Horký, .

Výroba - Výroba Technici elektronici přístrojů, strojů a 18 000 Kč

Technici elektronici přístrojů, strojů a zařízení Technik/čka údržby Synthesia Semtín. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce Pardubice - Semtín. , Nástup dohodou, pracovní poměr na dobu určitou - 1 rok s obnovou. , Co budeš dělat?, o ráno si oblékneš monterky a vyrazíš za ostatními, o tvůj revír bude Synthesia Semtín - budeš tam jako doma, o SUMO? - servis, údržba, montáž a opravy v oblasti elekto a MaR- úkoly jsou jasný , Co zajímá nás?, o máš papír v kapse alespoň výučák z oboru elektro (měření a regulace) a platnou vyhlášku 50/1978 Sb? Super, bez toho by to nešlo, o máš zkušenosti v oblasti údržby? Super, máš malé bezvýznamné plus, o máš chuť se naučit každý den něco nového? Super, tebe právě hledáme, o nebojíš se práce? Super, flákače nehledáme, o nemáš ručičky dozadu? Super, budeš je potřebovat , , A co ti na oplátku nabídneme my?, o za málo peněz hodně muziky - to u nás rozhodně neplatí, o ovoce k snídani, oběd skoro zadáč, o kopec srandy na firemních akcích, kterých není fakt málo - účast na rockových festivalech povinná, o kapr a šáňo před tím, než si odejdeš válet šunky mezi placeným vánočním volnem , První kontakt telefonicky (pracovní dny 8:00 - 16:00) nebo e-mailem.. Pracoviště: S u m o s.r.o. - provozovna semtín, 530 02 Pardubice 2. Informace: Lucie Havelková, +420 605 248 049.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 100 Kč

Ostatní odborní pracovníci v oblasti sociální práce Pracovníka/pracovnici v sociálních službách pro o. j. Domov Simeon na DPP. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Horní Jelení, K Dubu 711, , Charakter vykonávané činnosti:, - pracovník v sociálních službách zejména vykonává přímou obslužnou péči spočívající v nácviku jednoduchých denních činností, pomoci při osobní hygieně a oblékaní, podporu soběstačnosti, posilování životní aktivizace, vytváření základních sociálních a společenských kontaktů,, - pracovní doba – zástup v době dovolených a nemoci (12-ti hodinové denní směny),, - vzdělání min. SOU; kvalifikační kurz pro pracovníka v sociálních službách výhodou., , Požadujeme:, - spolehlivost, zodpovědnost, trestní bezúhonnost, empatie,, - dobré komunikační dovednosti, pozitivní přístup,, - schopnost pracovat v týmu i samostatně,, - ochotu k průběžnému vzdělávání,, - řidičský průkaz sk. B výhodou,, - praxe v oboru vítána., , Nabízíme:, - dohodu o provedení práce,, - mzda 100,- Kč/ hod.,, - možnost odborného růstu a bezplatného vzdělávání,, - zázemí zavedené a velké neziskové organizace,, - práce v nevelkém pracovním kolektivu,, - prostor pro vlastní tvořivost a seberealizaci., , Do předmětu e-mailu piště: VŘ – Domov Simeon, , Životopis je třeba doplnit o následující prohlášení: , , Poskytnutím svých osobních údajů v rozsahu podkladů pro přihlášku do výběrového řízení dávám, ve smyslu Zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, souhlas k jejich zpra. Pracoviště: Skp-centrum, o.p.s. - provozovna vi, K Dubu, č.p. 711, 533 74 Horní Jelení. Informace: Kateřina Filipová, +420 777 765 849.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 20. července 2018

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Ilustrační snímek.

Sobotní premiéra: Hrát může i Tischler

Volby se blíží, strašák imigrantů opět ožívá

Pardubický kraj - Muslimští imigranti prý budou moci volit v komunálních volbách! Éterem se začínají šířit nesmysly a dezinformace.

Hrady CZ pokračují nabitým programem

Kunětická hora - Také sobotní program hudebního festivalu Hrady CZ, který se koná na pastvinách pod hradem Kunětická hora, nabídne spoustu kvalitní muziky.

Hokejová příprava: Dynamo dvakrát ve vedlejší hale

Pardubice - První přípravné utkání před extraligovou sezonou se blíží.

Nejvíc škody nadělal oheň v červnu v Býšti

Pardubický kraj - Hasičské výjezdy za měsíc červen. Náročný byl zejména 4. červen. Uvádí to statistika výjezdů za uplynulý měsíc.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT