Do sálu kulturního domu na Dukle včera zamířili především ti, kteří se obávají dalšího rozvoje pardubického letiště. Včera měli totiž možnost, jak ještě ovlivnit plánovanou stavbu nového letištního terminálu, který připravuje akciová společnost EBA spolu s městem a Pardubickým krajem. Veřejné projednání posudku vlivu této stavby (EIA) na okolí letiště se konalo v režii ministerstva životního prostředí, které brzy rozhodne, zda stavbu podpoří a případně za jakých podmínek.

Obavy nejen z hluku

V dukelském sále se včera odpoledne objevila zhruba stovka lidí, a to z obou stran pomyslné barikády. Jedna skupina, která mohla na veřejném fóru sdělit své připomínky k posudku na letištní halu, druhá pak představovala ty, od nichž se měla dočkat odborných odpovědí. Na pódiu zasedli jak zástupci civilní části letiště, tak zpracovatel záměru i oponentního posudku. Ten navrhuje ministerstvu životního prostředí, aby vydalo ke stavbě kladné stanovisko. Ovšem za navržených podmínek, které musí EBA splnit. A těch je více než stovka. Celkem poklidná atmosféra ožila při vystoupení představitelů města, městských obvodů a okolních obcí. Zatímco Město Pardubice souhlasí s vypracovaným posudkem, starosta čtvrtého městského obvodu Petr Heřmanský s jednou výjimkou, a tou je požadavek průběžného monitorování hluku. Již bouřlivý potlesk části přítomných občanů si vysloužil zástupce obce Barchov, který kategoricky zamítl záměr nové haly a s ní spojeného nárůstu leteckého provozu. Důvod? Obavy z narušení venkovského bydlení. Měření hluku požadovaly i Staré Jesenčany a k tomu navíc měření spadu hmot přistávajících a startujících letounů. Starý Mateřov pro změnu měl největší obavy o silniční napojení letiště a nepřeje si, aby budoucí kapacita odbavených cestujících přesáhla čtvrt milionu ročně. EIA je totiž sice zpracována na tento počet, ale hala samotná má být projektována na téměř trojnásobek.

Na dalších obrátkách přidalo veřejné projednávání v následné diskuzi, do níž se začali hlásit jednotliví občané. Jejich obavy lze shrnout do několika okruhů. Hluk, pach z provozu či nemožnost stavět v okolí letiště. „Bydlím na Dukle v ulici Lexova ve druhém patře a už v současné době při tankování benzinu si připadám jako v lahvi s petrolejem,“ rozhořčoval se obyvatel sídliště. V odpovědi však byla za pravděpodobného viníka označena rafinerie Paramo. „Dejte mi odpověď, proč se tady zakazuje stavět, když je vše tak v pořádku,“ dožadoval se vysvětlení muž, který bydlí ve Starých Čívicích, pár desítek metrů od letiště. Poukazoval na znehodnocené pozemky v sousedství letištního areálu. „My to tady neovlivníme, vy si to letiště postavíte. Poslední otázka. Co těm lidem nabídnete?“ ukončil svůj příspěvek. „Já mohu nabídnout, že tady bude moderní odpovídající letiště,“ odvětil mu ředitel EBA Jan Andrlík.