Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé v Opatovicích se bojí náporu kamionů

Opatovice nad Labem - Po listopadovém otevření dálniční křižovatky budou jezdit nákladní auta z Prahy nikoliv po „Hradubické“, ale přes nás, shodují se místní

27.3.2009
SDÍLEJ:

Opatovice nad LabemFoto: DENÍK/David Taneček

Z vesnice na půli cesty mezi Hradcem a Pardubicemi se možná za půl roku stane nejucpanější obec na východě Čech. Čekal by ji v tom případě ještě horší osud než sousední Libišany, přes něž do loňska vedl hlavní přivaděč k pražské dálnici D11. A místní začali mobilizovat.
V listopadu bude hned vedle Opatovic otevřena největší česká dálniční křižovatka, na které se potká frekventovaný tranzit z několika tahů: Od Hradce na Pardubice a z opačného směru, bude tu ústit rovněž čtyřproudý přivaděč k pražské dálnici. Z opatovické třípatrové křižovatky se stane východočeský dopravní megauzel. A Opatovičtí se bojí, že velká část aut bude odsud pokračovat přímo přes vesnici.

„Silnice II/324 od viaduktu u elektrárny do Kuklen na západním předměstí Hradce fungovala jako zkratka na Jičín, Trutnov a Náchod i doposud, a není důvod si myslet, že tomu teď bude jinak. Oproti Libišanům tady bude situace ještě horší, tam byl aspoň zakázán průjezd kamionům,“ říká Marcel Klaban, jeden z mluvčích usedlíků.

Nápor naštěstí nepotrvá věčně. Z nejhoršího budou Opatovice venku po zprovoznění chybějících tří kilometrů dálnice D11 těsně před Hradcem, která leží na sporných polích farmářky Ludmily Havránkové. Tam je již dohoda na cestě a úsek by mohl být postaven v příštím roce. Druhou úlevou bude zprovoznění čtyřproudého obchvatu Opatovic, který nahradí současnou „hradubickou“ silnici protínající střed obce, po které se valí 20 tisíc aut denně. A za třetí pomůže zprovoznění dalšího úseku dálnice R35 z opatovické křižovatky do Vysokého Mýta na starou „pětatřicítku“. Jenže těchto dvou silnic se nedočkáme dříve jak v roce 2012.

„S osobními auty se budeme muset do té doby bohužel smířit. Ale budeme chtít zákaz průjezdu obcí auty nad určitou tonáž. Jinou možnost, jak se bránit kamionům, nemáme. A požadujeme zkapacitnění sjezdu z D11 v Praskačce i pro nákladní dopravu,“ uvedl starosta Kohout.
Tento požadavek však silničáři zamítají. „Ani po otevření R35 neuvažujeme o zprovoznění sjezdu v Praskačce pro nákladní auta. Jednak kvůli technickým parametrům sjezdu, jednak kvůli obavám o propustnost na křižovatce Kukleny v Hradci. Za této situace skutečně veškerá nákladní vozidla budou nucena použít křižovatku Opatovice jak pro směr do Pardubic, tak do Hradce i severní části kraje,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Silnice přes Opatovice je však komunikace druhé třídy, která patří nikoliv ŘSD, ale Pardubickému kraji, takže omezení nákladní dopravy by bylo na rozhodnutí krajského úřadu se silničním správním úřadem. „Ten dává povolení k osazení dopravního značení dovolujícího určitou tonáž. Toto je postup, který se přímo nabízí,“ dodala Vápeníková.

Krajský úřad: Chybí nám argumenty

Zdejší radnice bude o svých požadavcích na zákaz tranzitu kamionů přes obec jednat v úterý v Pardubicích. Přítomno bude i ŘSD, představitelé Hradce, Pardubic a úředníci obou krajských úřadů.
„Jenže nemůžete omezovat dopravu bezdůvodně. Budeme hledat způsoby, jak situaci řešit, ale musí k tomu být i nějaké argumenty, v čem je to tak vážné. A já v této chvíli o žádných argumentech nevím,“ podotkl vedoucí pardubického krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.
Vedení Opatovic tvrdí, že trumfy v rukou má. Například protihlukovou studii, která překračování limitů potvrzuje už teď, při neporovnatelně menším provozu. Vesnicí denně projede sedm tisíc aut.
Kamiony musí D11 nyní opouštět už v Novém Městě, 30 kilometrů před Hradcem, a dál jet po staré státovce. Až na současný konec dálnice u Libišan mohou kvůli nevyhovujícímu sjezdu v Praskačce na úzkou státovku pokračovat jen osobní auta.
O případných dopravních omezeních pro kamiony nebude rozhodovat kraj jako vlastník komunikace, nýbrž správní úřad. Tím je odbor dopravy na pardubickém magistrátu společně s policií.

Autor: Kamil Dubský

Místo události:
27.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Při nehodě v Ostřetíně museli hasiči likvidovat na 700 litrů nafty, která přes kanalizaci unikala do potoka.
5

Hasiči po nehodě chytali stovky litrů nafty

Poslanec Martin Kolovratník odpovídá čtenářům Deníku online.

On-line skončil: poslanec Kolovratník odpovídal čtenářům

Lidé se budou moci setkat s předními českými youtubery

Pardubice – Show plná rozhovorů, výzev, dotazů a hudby předních českých youtuberů. To je Youtuberská show založená na interakci mezi vystupujícími a diváky.

Poušť, prapodivná zvířata a nemyté ženy v Holicích

Holice – Fotograficko-filmovou projekci Záhadná Namibie mohou zájemci zhlédnout ve středu od 18 hodin v holickém kulturním domě.

Pardubice berou podvodníci útokem

Pardubice – Podvodníkům se daří unikat. Ale jen někdy. V Pardubicích jsou přesto viděni každý druhý den.

Na závodišti bude síň slávy

Pardubice – Na pardubickém závodišti vznikne Síň slávy Velké pardubické. Její součástí budou expozice artefaktů z minulosti a současnosti nejznámějšího českého dostihu a promítací prostor pro reprodukci samotných závodů, ale i pro edukativní filmy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení