Už v neděli se uskuteční sedmašedesátý ročník plochodrážního závodu Zlatá přilba. Kromě českých fanoušků se na něj opět chystá i mnoho diváků ze zahraničí, především z Německa. Letos se akce na svítkovském plochodrážním stadionu koná v nezvyklém termínu. Začátek října nahradil předposlední zářijový víkend.

„Důvod je jednoduchý. Mezinárodní motocyklová federace FIM pořádá poslední grand prix sezony v australském Melbourne, takže v našem obvyklém termínu se koná poslední evropská grand prix. Hned po ní se budou motorky převážet do Austrálie," řekl Deníku ředitel pardubického závodu Evžen Erban.

Shánět na Zlatou přilbu závodníky prý není snadné, s letošní účastí jsou ale pořadatelé spokojeni.

„Máme tady vítěze čtyř grand prix, budou tu bývalí vítězové Zlaté přilby. Obsazení je dobré, takže závody to budou pěkné. Vždycky jde o to, aby závodníci měli volno. A samozřejmě jde rovněž o peníze," podotkl Evžen Erban.

Spokojenost vládne i s prodejem vstupenek. Rovněž předpověď počasí zatím Zlaté přilbě přeje.

„Problémy s počasím jsme měli naposledy v roce 2002, kdy celou dobu pršelo," poznamenal ředitel závodu.

Tradičně přijede hodně Němců

Největší zájem ze zahraničí je tradičně od fanoušků z Německa, kteří se sem naučili jezdit už za minulého režimu.

„Když nebylo možné z NDR nikam vycestovat, tak se na Zlatou přilbu přijelo podívat přes 11 tisíc fanoušků z Německa. Ale i teď jich každý rok dorazí kolem tří a půl tisíc. Učí se sem jezdit také Poláci," sdělil Deníku Evžen Erban.

Velký problém je ovšem s ubytovacími kapacitami v Pardubicích. Takové množství diváků, které na Zlatou přilbu dorazí, se v krajském městě ubytovat nedaří.

„Pořád se píše, že turisté nemají o Pardubice zájem. Ale když sem přijedou, tak pak nemají kde bydlet. Musíme tedy ubytovávat i na kolejích nebo v ubytovnách. Od doby, co byl zrušen Grand, není v Pardubicích hotel, který by měl dostatečnou kapacitu a byl na úrovni," konstatoval Evžen Erban s tím, že třeba návštěvníci z Německa se často ubytují v sousedním Hradci Králové.

Závodníci naštěstí prý nemají žádné vysoké nároky na ubytování. „Mnozí přijedou v sobotu pozdě v noci, takže pouze potřebují, aby měli kam složit hlavu," dodal ředitel Zlaté přilby.

Svítkovský stadion opravují postupně

Podle Erbana se v posledních letech zlepšila podpora města. „Vždycky asi budeme říkat, že by nás mohli podporovat ještě víc, ale myslím, že se město snaží s námi spolupracovat. Oproti situaci, která tu byla třeba před deseti lety, je to razantní zlepšení. Vždyť Zlatá přilba je pardubické rodinné stříbro," nechal se slyšet Evžen Erban.

Svítkovský stadion se každý rok dočká drobných oprav. Pořadatelé by rádi vybavili celý stadion plastovými sedačkami, na kompletní výměnu ovšem nemají peníze, takže změny jsou postupné.   (dub)

Loňský ročník ovládl Australan Holder
Vítězem 66. ročníku nejstaršího plochodrážního závodu na světě, legendární Zlaté přilby města Pardubic, se v loňském roce na svítkovském oválu stal Australan Chris Holder. Mistr světa z roku 2012 suverénně ovládl velké finále. Hvězdy české ploché dráhy se opět neprosadily. Jejich naděje na Zlatou přilbu pohřbily semifinálové boje.

Zlatá přilba se dříve jezdila na travnatém oválu závodiště

Pardubice - Je to už více než padesát let, co se plochodrážní závod Zlatá přilba jel naposledy na travnatém oválu závodiště. Přesto se tu na odvážné plochodrážníky vzpomíná dodnes.

Pravidelným účastníkem je i poslední vítěz zdejšího klání Antonín Kasper starší.

„Letošní setkání bude v neděli 20. září v devět hodin ráno, tradičně u pomníčku v Popkovické zatáčce. Květiny tu položí vítěz posledního ročníku Zlaté přilby na trávě z roku 1963 Antonín Kasper, jediný vítězný Pardubák v historii závodu Milan Špinka (1973) a také několikanásobný mistr Československa a vítěz Zlaté přilby Jiří Štancl," uvedla PR manažerka dostihového závodiště Kateřina Nohavová.

Na travnatém oválu pardubického závodiště se odjelo 15 ročníků Zlaté přilby. První ročník datovaný 29. září 1929 byl ještě čistě tuzemskou záležitostí, zvítězil v ní Zdeněk Pohl. Závod postupně získával věhlas mezi diváky i závodníky a do Pardubic zamířili i plochodrážníci ze zahraničí. Tam Zlatá přilba putovala sedmkrát po sobě, až do posledního předválečného mítinku. Tehdy zvítězil František Juhan.

Plochodrážní závod provázely těžkosti

Seriál přerušila válka, závod byl obnoven až v roce 1947. Tehdy se na závodišti sešlo neuvěřitelných 120 tisíc diváků. V padesátých letech se ale závodu nevyhnuly potíže a Zlatá přilba měla desetiletou přestávku. Zpět se plochodrážníci vrátili v roce 1961, ale už o dva roky později – 15. září 1963, odjeli svůj poslední „travnatý" závod.

Vývoj ploché dráhy i finanční těžkosti pořadatele přinutily závod přesunout na škvárový ovál v nedalekém Svítkově.

Přispěla k tomu i stále vyšší rizika klání na trávě. V průběhu bojů o Zlatou přilbu na dostihovém závodišti zahynulo pět závodníků, jejichž památku připomínají pomníčky umístěné právě v Popkovické zatáčce.   (pad)