Město pomůže Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s přípravou severovýchodního obchvatu Pardubic.

Jak? „Uzavře smlouvu o spolupráci při výkupu pozemků, bez nichž není možno stavbu silnice I/36, na kterou čekají tisíce pardubických občanů řadu let, uskutečnit," informovala náš Deník Nataša Hradní z tiskového úseku Magistrátu města Pardubic.

Výkup pozemků by mohl začít letos

Výkup pozemků by mohl začít již letos, samotná stavba pak podle plánů ŘSD v roce 2018. Otevření obchvatu, který výrazně odlehčí dopravu v centru Pardubic, by se motoristé měli dočkat v roce 2020. Záležet však bude i na možnostech státního rozpočtu.

„Město má samozřejmě na vybudování obchvatu eminentní zájem, denně se potýkáme s dopravními zácpami nejen v centru města. Proto jsme slíbili, že na výkupu potřebných pozemků budeme s ŘSD zastupujícím stát, aktivně spolupracovat," řekla náměstkyně pardubického primátora zodpovědná za investice Helena Dvořáčková.

„Při jednáních o prodeji pozemků potřebných pro stavbu obchvatu jsme přece jen v jiné pozici než ŘSD. Máme například pozemky, které v případě potřeby lze směnit za ty, co jsou pro stavbu silnice nutné. Je v zájmu města mít pro stavbu připravené pozemky co nejdříve," vysvětlila náměstkyně primátora Pardubic.

Severovýchodní větev je součástí obchvatu města, který Pardubice naléhavě potřebují. Bez něj se centrum nezbaví dopravních kolapsů a smogu. „Severovýchodní obchvat má být dlouhý zhruba 4,2 kilometru. Začíná kruhovou křižovatkou u Globusu v Trnové, vede z velké části mimo zastavěné území města a ústí do již hotové kruhové křižovatky na Dubině," upřesnila pro Deník Nataša Hradní.

Obchvat by měl zkrátit, usnadnit a urychlit průjezd městem zejména řidičům mířícím ze severní strany Pardubic na východ do sídliště Dubina a na výjezd směrem na silnici 1/35 a opačně. Dnes musí tyto automobily projíždět centrem Pardubic.
Cena stavby je odhadována na více než 700 milionů korun.

Další? Jihovýchodní obchvat Pardubic

Další na řadě pak má být výstavba jihovýchodní části obchvatu. Centru by ulevila od tranzitní dopravy směřující z jižní strany města, tedy od Chrudimi, na východ.

„Obchvat bude dlouhý zhruba tři kilometry. Jeho stavba by mohla začít v roce 2020, je však závislá na změně územního plánu," upozornila Nataša Hradní a dodala, že náklady jsou odhadovány na více než 650 milionů korun.
O nutnosti výstavby obchvatu Pardubic se hovoří minimálně od konce 20. století. „Příprava výstavby jednotlivých větví se zatím ale vždy dostala maximálně k územnímu rozhodnutí," uzavřela Nataša Hradní.