„Příští týden máme schůzku se zástupci kraje. Máme nějaké varianty, ale zatím nevíme, jak to bude časově. Záleží na tom, dokdy budeme muset současný prostor opustit,“ uvedl náměstek primátora Petr Kvaš. Na otázku, o jaké varianty se jedná, odmítl odpovědět.
Nové odbavování
V minulosti se hovořilo o tom, že by dálkové autobusy mohly využívat terminál A v přednádraží a k jejich odstavení by sloužilo parkoviště za obchodním domem Uni Hobby. Mluvilo se i o novém způsobu odbavování cestujících, díky kterému by lidé z autobusů mohli na Zborovském náměstí s jednou jízdenkou přestoupit do vozů městské hromadné dopravy. Tyto možnosti podle náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše stále zůstávají ve hře.
Jenže ani přípravy terminálu B u vlakového nádraží, který by měl problém definitivně vyřešit, nejsou příliš daleko. Město má problémy s výkupem pozemků. Loni na podzim zastupitelé odmítli odkup pozemků od společnosti Eurobit, jejich cena totiž byla o 2 miliony korun vyšší, než jaká je jejich hodnota podle znaleckého posudku. Radnice by se navíc musela zavázat, že bude podporovat podnikatelské aktivity firmy.
Terminál je schválen v širší variantě, ta by se ale na současné pozemky města nevešla.
„Mluvit o tom, že půjdeme cestou vyvlastnění, je politický alibismus. Kdo dobře zná legislativu, ví, že je to nesmysl. Máme sice znalecké posudky, ale majitel si za cenou pozemku stojí. Musíme rozhodnout, jestli terminál B, který jsme se rozhodli postavit v širší variantě, naplníme,“ popsal primátor Martin Charvát.
Podle náměstkyně primátora Heleny Dvořáčkové by se terminál B měl začít stavět příští rok. „Propočet na širší variantu je 165 milionů korun s DPH, je to ale zatím jen odhad,“ řekla Dvořáčková.
Město přešlapuje
Finančně by se na stavbě terminálu měl podíle i kraj. Kortyš ale město za pomalý přístup zkritizoval. „Pořád nemáme jasno, v jakém objemu se bude dělat nové autobusové nádraží. Město Pardubice už delší dobu přešlapuje na místě. Doufám, že už konečně začne řešit prostor, kde se bude nové nádraží nacházet. Mělo by pozemky koupit i za danou cenu, jsou strategické. Investor, který stávající autobusové nádraží koupil, má zájem ho do konce roku zbourat, takže už je opravdu málo času,“ poznamenal Kortyš.
Před podobným problémem přitom město stálo už na začátku loňského roku. V tu dobu dokonce hrozilo, že tehdejší vlastník Czechoslovak Group pozemek vystěhuje do půl roku. Nyní patří olomoucké společnosti Centrum Bus Pardubice.
Čerpání dotací
Aby se práce na terminálu B posunuly dál, je důležité i kvůli čerpání evropských dotací z ITI Hradecko-pardubické aglomerace. Hrozí totiž, že aglomerace nedokáže alokované peníze vyčerpat. O terminálu se bude jednat i na čtvrtečním zasedání zastupitelstva.
„Je pro nás klíčové, abychom se rozhodli koupit pozemky. Pokud projde terminál B, začneme připravovat druhý terminál, a to u univerzity. Pokud se do poloviny roku o terminálu B nerozhodne, budeme muset jako dotačníci jednat s ministerstvem dopravy o tom, co se s penězi bude dít,“ uvedl Charvát.