Správa železnic spustila provoz mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou po dvou kolejích. Vlaky budou prozatím jezdit stokilometrovou rychlostí. Cesta z Pardubic do Hradce Králové se tak zkrátila zhruba o 7 minut. Úsek mezi Opatovicemi nad Labem a Hradcem zůstává jednokolejný. Tam železničáři naráží na odpor místních.

Úprava trati z Rosic nad Labem do Stéblové za 2,7 miliardy korun začala loni na jaře. Lidé museli čtyři měsíce využívat náhradní autobusovou dopravu. První kolej železničáři zprovoznili v červenci, vlaky se tak na trasu sice vrátily, ale často nabíraly zpoždění.

„Vznikaly nám tady dlouhé čekací doby, hlavně ve Stéblové. Každé rozhození taktu nám ve druhém směru udělalo třeba deset minut,“ potvrdil Radomil Novák ze Správy železnic a dodal, že nyní se cestující mezi krajskými městy přepraví za zhruba 18 minut.

Sedmnáct minut. Jen tak dlouho trvalo veřejné projednávání o výstavbě spalovny, které Ministerstvo životního prostředí svolalo v roce 2009 do Pardubic
Tohle je vražda, křičeli odpůrci spalovny. Ideonem zněly i nadávky

Součástí rekonstrukce byla i proměna rosického nádraží. Lidé od 15. listopadu už nemusí přecházet přes koleje. „Stanice je nyní kompletně bezbariérová, má jedno ostrovní nástupiště a nové boční nástupiště u výpravní budovy,“ sdělil projektový manažer společnosti Skanska Jan Mitlöhner.

Novou zastávku pak dělníci vytvořili v Semtíně. I na její nástupiště cestující nově dojdou podchodem, který nahradil dřívější přechod přes kolejiště.

Po rekonstrukci stanice Stéblová je dokončená už i výstavba zcela nové zastávky Stéblová obec. „Vznikla u železničního přejezdu a místním výrazně zkrátí docházkovou vzdálenost na vlak. Do provozu ji uvedeme společně s prosincovou změnou jízdního řádu,“ dodal Novák.

Alej Kaštanka

Dvoje koleje už jsou téměř po celé trase mezi krajskými městy, na severu trať navazuje na úsek z Opatovic nad Labem, který byl zdvoukolejněn již dříve. Jeden zhruba pětikilometrový úsek ale stále zůstává jednokolejný. Mezi Hradcem Králové a Opatovicemi nad Labem Správa železnic naráží na odpor místních, kterým se nelíbí, že by nově budované koleji musela ustoupit kaštanová alej.

„V současné době probíhají dost těžká jednání. Stavbu už jsme rozdělili na dva díly, v podstatě teď řešíme zvlášť Hradec Králové a poslední úsek Hradec Králové a Opatovice. Abychom se dostali alespoň k rekonstrukci hradecké stanice,“ přiblížil Novák s tím, že momentálně řešení není v dohlednu.

Most přes Labe

Pro větší plynulost a vyšší rychlost se musí odstranit také jediné úzké hrdlo, které nyní na koridoru tvoří jednokolejný most přes Labe ležící mezi pardubickým hlavním a rosickým nádražím. Na něm stavbaři vybudují druhou kolej.

„Na obou březích pracujeme na opěrách a pilířích, vyrábíme a navážíme novou nosnou ocelovou konstrukci, kterou v příštím roce vysuneme nad řeku,“ informoval Mitlöhner a dodal, že na místě už vznikla dráha pro výsun nosné ocelové konstrukce, která už se vyrábí.

Vandalem poničený autobus
VIDEO: Vandal proskočil z MHD u "Afiny" oknem a rozbil kladívkem půlku dalších

Stavbu ale stále komplikují dodávky oceli. „Situace s dodávkami ocelových konstrukcí a plechů je složitá. Materiály se musí shánět různě po Evropě. Doprava i výroba je tak komplikovaná,“ dodal Mitlöhner. Skanska ale předpokládá, že most bude hotový koncem příštího roku.

Cestující se následně dočkají zrychlení celého úseku. „Modernizace přispěje rovněž ke zvýšení traťové rychlosti, na třech místech došlo k částečnému napřímení trati. Po zprovoznění zabezpečovacího systému ETCS, plánovaném na rok 2024, budou moct vlaky v úseku jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.