Pardubicím se jako prvnímu z českých měst podařilo získat souhlas pěti ministerstev k čerpání evropských dotací z programu ITI. Peníze z tohoto programu bude možné čerpat následujících sedm let pro hradecko – pardubickou aglomeraci.

„Práce na strategii byly dokončené na konci minulého roku, kdy ji schválili zastupitelé Pardubic a Hradce Králové. Od začátku roku procházela složitým schvalovacím a připomínkovacím procesem, který podtrhuje význam tohoto dokumentu. Jsem rád, že se našemu týmu lidí podařilo tuto etapu úspěšně zvládnout," řekl náměstek pardubického primátora zodpovědný za čerpání dotací Jan Řehounek.

PRVNÍ VÝZVY V ŘÍJNU

Vše nyní směřuje k tomu, aby na začátku října mohly být vypsané první výzvy pro předkládání projektů.

„Naše aglomerace tak má v současné době jistých více než 3,5 miliardy korun, které pomohou především oblastem dopravy, základního, středního i vysokého školství, podnikatelům v oblasti inovací nebo projektům na obnovu památek a v oblasti životního prostředí. Pokud navíc především v prvních letech prokážeme schopnost čerpat rezervované prostředky, můžeme získat přístup k dalším, a to až do výše téměř šesti miliard," vysvětlil manažer ITI Miroslav Janovský.

Město Pardubice by prostřednictvím ITI chtělo realizovat například výstavbu dvou nových lávek přes Labe a cyklostezku do Hostovic. Prostředky by chtělo využít pro základní školy ve formě modernizací a nového vybavení učeben fyziky, chemie, počítačů, matematiky či dílen. „Opravdu intenzivně pracujeme také na přípravě velkého projektu Centrálních polytechnických dílen, které bychom chtěli umístit do Automatických mlýnů," podotkl primátor Pardubic Martin Charvát.

VYŘEŠÍ DOPRAVU?

Asi nejpalčivějším problémem krajského města je doprava. Proto politici plánují využít evropské peníze na inteligentní systém řízení dopravy. Zpracování podkladů dostal za úkol pardubický dopravní podnik. „Naším úkolem je připravit technické specifikace ve třech oblastech. Jedna by měla zajistit plynulost dopravy, druhá řeší parkování a návěstidla na volná parkovací místa a třetím úkolem je vytvořit dispečink, odkud se bude doprava monitorovat a řídit," uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Náklady na zavedení systému se odhadují na 150 milionů korun. Základem systému má být zavedení inteligentních semaforů, které dokáží reagovat na hustotu silničního provozu a odbourat tak čekání aut 
v kolonách.