To, že stavbaři most po jeho dokončení, zatíží, aby změřili průhybnost mostní konstrukce, není nic obvyklého. V Pardubicích ale proběhly výjimečné testy. Po nových kolejích se totiž projely historické lokomotivy, parní Škoda 475 a motorová T679 1600 zvaná Sergej, které přijely až z Plzně.
„Je to zajímavý most, tak si zaslouží zajímavá vozidla. Parní lokomotiva má asi 170 tun, motorová má asi 120 tun. Používáme k tomu na další zatížení zatěžovací vozíky a ještě jednu naši stavební lokomotivu,“ vysvětlil výběr historických lokomotiv manažer firmy Skanska Jan Mitlöhner, který popsal, jak celodenní testy probíhají.
„Nejdřív se měří nezatížená konstrukce. Každý mostní díl se pak zatěžuje nezávisle. Projektová dokumentace stanoví, v jakém místě a jaká má stát zátěž. Je to na celý den,“ popsal Mitlöhner. Odborníci tak mohli změřit, co nosná konstrukce udělá, až ji zatíží vlaky.
Takhle se nový most vysouval na své místo, podívejte se:
Klasické vlaky s cestujícími na nový dvoukolejený most poprvé vyjedou už 19. prosince.
Co je ještě potřeba na mostě dokončit a kdy jej naplno využijí cestující? Dozvíte se v zamčené části článku?
„Ještě nás čekají dokončovací práce, pracuje se na zabezpečovacím zařízení, což je náročná akce, probíhají montáže zařízení na výhybkách, návěstidla, dynamická zarážedla," dodal Mitlöhner.
Nový dvoukolejný most tu nahradil původní jednokolejnou konstrukci. Vlaky při stavbě jezdily po starém mostě, který dělníci posunuli do provizorní pozice, aby byl zachován provoz. Následovala tříměsíční výluka a cestující museli jezdit autobusem.
Během této výluky převedli železniční specialisté provoz z původního provizorního mostu na nově vybudovaný most, včetně napojení na už dokončenou část stanice Pardubice-Rosice.
Nový most, který svou délkou přesáhne 140 metrů, je už dvojkolejný. Má být méně hlučný, bude bezpečnější a navíc nebude zasahovat do plavební dráhy. Hlavní nosná konstrukce se skládá ze tří polí, dvě krajní pole slouží jako nosník, střední pole je pak obloukové.
Stavba začala v květnu 2021 a byla součástí modernizace trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Ocelový most s modrou konstrukcí je její nejviditelnější částí.
Železničáři kromě toho na trati upravili také nástupiště a pochod v Rosicích, zastávku v Semtíně a vybudovali zcela novou zastávku Stéblová obec. Celá stavba Správu železnic vyšla zhruba na 2,7 miliardy korun.
Konec úzkého hrdla
Po dokončení všech prací by se měla železnice dočkat odstranění „špuntu“, který dříve jednokolejný úsek Rosice - Pardubice hlavní nádraží představoval. Cestujícím by se nyní, díky zdvoukolejnění trati i mostu, měl mírně zkrátit čas na cestě mezi krajskými městy.
„Budeme moci vyjíždět a odjíždět současně z Rosic do Pardubic a do Chrudimi. Budeme mít dvě koleje a tím zkapacitníme odjezdy a příjezdy,“ doplnil náměstek stavební správy Správy železnic Radomil Novák.
Vlaky tu obě koleje budou využívat ale až od května. Příští rok na jaře se stavba musí propojit s pardubickým hlavním nádražím.
„Spojení mezi Pardubicemi a Rosicemi nad Labem bude provozované po dvou kolejích od května, kolej je od nás připravená, ale nemá ještě propojení na hlavní nádraží. Čeká na dokončení modernizace koridoru v Pardubicích,“ řekl za zhotovitele stavby Jan Mitlöhner.