Oblíbená stezka podél Labe v Pardubicích, kterou využívá mnoho cyklistů, běžců i turistů, je již ve stínu nového mostu. Během pondělního dopoledne stavbaři provedli výsuv pátého taktu nosné konstrukce lanového mostu nad vyhledávanou trasu. „Jsme již za polovinou a máme vysunuto více než 160 metrů o váze 6 500 tun," oznámilo Ředitelství silnic a dálnic. Most je součástí budovaného severovýchodního obchvatu Pardubic, který má odklonit tranzitní dopravu z centra města a z prostoru před nádražím. V provozu by měl být od poloviny března 2025.

VIDEO: Podívejte se, jak silničáři pokračují ve stavbě severovýchodního obchvatu Pardubic

Zdroj: Jiří Tůma

Slepé rameno Labe překlene most s rozpětím 122 metrů, dalších 135 metrů povede přes cyklostezku a řeku Labe. Vznikne tak nejdelší zavěšený most v Česku.

Unikátní stavba

Stavba mostu je unikátní v tom, že stavbaři použili metodu výsuvu, což není u podobných mostů běžné.

Projektanti zvažovali tři možné technologie, nakonec se jako nejvýhodnější ukázala technologie vysouvání. Tím se podle odborníků minimalizuje počet pracovních spár v konstrukci i množství napojování předpínacích kabelů. Jednotlivé sekce mostu – v délce 32 metrů - se tak budují za opěrou a poté se pomocí hydraulického zařízení sunou směrem přes vodní tok. Zvolená technika si vyžádala výstavbu dočasných podpor, po kterých se nyní mostní konstrukce pohybuje. Následně je dělníci zdemolují.

Autor mostu Petr Vítek kladl velký důraz na to, jak bude hotový most vypadat a působit. Konstrukce totiž nesmí bránit výhledu na Kunětickou horu. Hlavní pylon je tak velmi štíhlý a menší počet závěsů má docílit toho, že most bude co nejvíce průhledný. Pro představu: podobný most mohou lidé vidět na dálnici u Poděbrad.

Mohlo by vás zajímat: Řidičům se otevřela první polovina čtyřpruhu v Pardubicích

Zdroj: Michal Žampach