„V noci na sobotu jsme začali s otáčením druhého křídla dálničního mostu dálnice D35 u Uherska,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Během šestihodinové výluky, kdy musely být odkloněny všechny vlaky na jinou trasu, došlo k otočení o 21 metrů. „Práce probíhají dle předpokladu bez větších komplikací,“ informoval v sobotu generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Při otáčení druhé poloviny mostu byl přítomen i ministr dopravy Martin Kupka. „Míříme k tomu, aby před koncem letošního roku se tady mohla pohybovat auta a celý ten další důležitý úsek dálnice D35 byl zprovozněný,“ řekl Kupka.

Při druhé noční výluce, tedy ze soboty na neděli, stavbaři otočili druhé křídlo mostu o zbývajících šest metrů. Posun celého vahadla byl realizován přes zadní dočasnou podpěru, která byla sunuta hydraulickým válcem. Ve třetí fázi proběhlo výškové dorovnání konstrukce. Nyní je most o délce zhruba 200 metrů ve své finální poloze.

Běžnější technologií při budování velkých mostů je jejich výsun. Pro stavbu v Uhersku je proto unikátní jak technický postup, tak i lokalita. V místě se kříží železniční koridor a budoucí dálnice. Navíc most velmi šikmo překlene šest staničních kolejí v poměrně malé podjezdové výšce.

Dálniční most se budoval po polovinách rovnoběžně s kolejemi, aby nebyl ohrožen provoz na trati. V nejbližších dnech se most nad koridorem spojí. Po otočení obou polovin mezi nimi zůstala mezera 1,8 metru. Následně budou obě vahadla propojena monolitickou betonovou spojovací lamelou a budou k sobě sepnuta kabely spojitosti.

Stavbaři budou dále pokračovat na dalších nezbytných pracích, jako je montáž svodidel, dokončení odvodnění a vedení kabelovodů, vodorovné značení nebo montáž protihlukových stěn. „Vše bude probíhat tak, aby mohl být 22. prosince most a s ním i celý úsek D35 mezi Časy a Ostrovem uveden do provozu,“ informovalo ŘSD.

Složitost celé výstavby potvrdil i ředitel ŘSD. „Stavba Časy-Ostrov je velmi komplikovaná právě v tomto místě. Měli jsme tu řadu technických problémů, než jsme je dokázali vyřešit, docházelo ke zpoždění. To se nyní snažíme eliminovat,“ dodal Mátl s tím, že nový téměř patnáctikilometrový dálniční úsek bude dokončen v závěru letošního roku.