VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na mosty nejsou peníze, odborníci bijí na poplach

VÝCHODNÍ ČECHY - Na opravu schází minimálně dvě miliardy. Zvláštní kontroly naplánujeme, vzkazuje ministr dopravy.

5.8.2007
SDÍLEJ:

Zborcený mostek ve Volči na PardubickuFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Téměř dva tisíce. Takový je podle expertů počet mostů, které vČeské republice spadají do kategorie „špatný až havarijní technický stav“. Po středeční tragédii vUSA, kde zřícení mostu pohřbilo tři desítky řidičů, se diskuze o jejich bezpečnosti rozhořela i vtuzemsku. „Stav mostů vČesku je dlouhodobě nevyhovující a prostředky uvolněné státem nejsou odpovídající. Jako odborníci jsme už dříve psali petici, ale neúspěšně. Schází mi tu větší role státní zprávy,“ stěžuje si odborník na stavbu mostů Karel Dahinter zČeské silniční společnosti. Vtuzemsku se běžná kontrola provádí dvakrát ročně, hlavní prohlídkou pak mosty prochází jednou za pět let.

„Nepochybuji o tom, že všechny mosty vČR jsou řádným postupem a podle příslušných předpisů pravidelně kontrolovány. Žádnou mimořádnou kontrolu kvůli události vUSA vyhlásit nehodlám,“ řekl Deníku ministr dopravy Aleš Řebíček. Experti ale argumentují i zkušenostmi ze zahraničí, kde existují centrální dohledy nad bezpečností mostů. „VNěmecku, Anglii či Spojených státech jsou speciální laboratoře, které technické stavy mostů monitorují,“ doplňuje Dahinter.

PŘEČTĚTE SI ROZHOVOR S EXPERTEM NA MOSTNÍ KONSTRUKCE: Mosty chátrají, peníze nejsou

Schází peníze

Podle odborníků je především potřeba posílit finanční prostředky na opravy kritických úseků, aby se zvýšila jejich bezpečnost. „Žádáme finance na zabezpečení nejhorších případů, ročně bychom po dobu dalších minimálně pěti let potřebovali 2,2 miliardy,“ potvrzuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Hoření. „Na rekonstrukci mostů, které jsou ve vlastnictví krajů, jsou navíc potřeba dalšítři miliardy korun,“ dodává Ivana Jelínková zministerstva dopravy.

Více peněz požaduje i opozice, která by chtěla také zpřísnění kontrol. „Chtělo by to navýšit prostředky pro ŘSD přibližně o třicet procent. Hlavní prohlídky mostů by se navíc mohly zkrátit na dobu menší než stávajících pět let,“ navrhuje stínový ministr dopravy za ČSSD Roman Onderka.

Situace na mostních konstrukcích je v tuzemsku někdy až bizardní. Například jeden znejvytíženějších nadjezdů vrepublice na městském okruhu vHradci Králové, přes který denně projede až 40 tisíc aut, není dodnes zkolaudovaný. Nad jedním zhlavních městských bulvárů přitom nadjezd stojí od druhé poloviny 70. let. Stavební úřad jeho kolaudaci vroce 1978 odmítl kvůli nadměrné hlučnosti a přílišným exhalacím.

VYBRANÉ MOSTY V ČR, JEJICHŽ STAV JE ALARMUJÍCÍ

STŘEDOČESKÝ KRAJ

Ve špatném stavu řada mostů. Opravu naléhavě potřebuje asi desetina. Několik menších mostků dokonce muselo být kvůli špatnému stavu uzavřeno, na dalších omezují dopravní značky nosnost a vjet na ně smějí pouze lehčí vozidla. U Velké Chmelištné na Rakovnicku dokonce na silnici vlese vyrostla bariéra zhromad kamení, aby se řidiči na rizikový most opravdu nedostali a nemohlo tam dojít ktragédii. Pro havarijní stav je více než rok uzavřen třeba také mostek mezi Kouřimí a Třebovlí na Kolínsku, s jeho opravami ale kraj zatím nezačal. Proslýchá se, že lidi objížďku nerespektují a přes mostek občas jezdí.

Situace by se měla zlepšit po přijetí úvěru, který si kraj chce vpříštích měsících vzít právě na rekonstrukce silnic a mostů. Nejvýrazněji volá po opravě soumostí spojující Brandýs nad Labem a Starou Boleslav na Praze-východ, kde by měla nákladná rekonstrukce začít již letos. Největší dosavadní akcí byla rekonstrukce veltruského mostu, otevřeného loni vzáří.

PARDUBICKÝ A KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ

Kvůli náporu kamionů znově otevřené dálnice D11 se před měsícem zbortil mostek ve Volči na Pardubicku. Na most nyní smějí jen auta do 3,5 tuny, řidiči kamionů to však nerespektují. Projede jich tu přitom 12 tisíc za den. Silnice zPardubic na Chlumec nad Cidlinou, u které Voleč leží, se po prosincovém otevření D11 stala hlavním přivaděčem na dálnici zPardubického kraje. Mostek se zřítil dokonce nadvakrát vrozmezí půldruhého týdne.

VÍCE NAJDETE ZDE.

Alarmující případ zHradce Králové: jeden znejvytíženějších nadjezdů vrepublice na zdejším hlavním městském okruhu, přes který denně projede až 40 tisíc aut, není dodnes zkolaudovaný. Nad jedním zhlavních městských bulvárů přitom nadjezd stojí od druhé poloviny 70. let. Stavební úřad jeho kolaudaci vroce 1978 odmítl kvůli nadměrné hlučnosti a přílišným exhalacím.

PLZEŇSKÝ KRAJ

Nejproblematičtějším místem vPlzni je most Generála Pattona, jenž spojuje největší plzeňské sídliště sostatními částmi města. Vmostě jsou už dlouho porušené hydroizolace a voda narušuje betonové nosníky. Most byl nedávno opravován, což ale nestačí. Už dlouho se uvažuje o rekonstrukci mostu, ale nedochází kní, protože by vznikly obrovské dopravní komplikace. Vpodstatě se čeká na výstavbu druhého napojení Severního Předměstí na střed města, které ale blokují aktivisté. Most je čtyřpruhový a další dva pruhy tvoří tramvajové pásy. Překlenuje řeku Mži a nejfrekventovanější průtah Plzní.

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ

No Ostravsku vsoučasné době není údajně podle krajského úřadu i nezávislé firmy zabývající se revizemi mostů žádný most ve zcela kritickém stavu. Oprava vnásledujících letech čeká například Svinovské mosty vOstravě, jejichž železná konstrukce bude nakonzervována.

ZLÍNSKÝ KRAJ

Žádný most ve Zlínském kraji není v havarijním stavu. Nejhůře je na tom most v Hřivínově Újezdě, jehož stav je na sedmistupňovém žebříčku označen šestkou.Na jeho opravu je už podepsaná smlouva a v nejbližší době se bude rekonstruovat.

OLOMOUCKÝ KRAJ

Všechny mosty ve zchátralém stavu jsou na Jesenicku a vprovozu. V havarijním stavu je most vTravné, o něco lépe je na tom most vJavorníku u koupaliště. V Jeseníku, místní části Dětřichov, je na silnici ve směru na Rejvíz omezen průjezd pro jedno vozidlo. Vobci Kobylá se most rozpadá a uvažuje se o jeho uzavření.

5.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Skalický.

TOP 09 je ve sněmovně, poslanec Skalický ale mandát ztratil

Krajský volební manažer a okresní šéf ČSSD Leoš Malina.
1

Dostali jsme facku, říká šéf pardubické ČSSD Malina

Starostu Poličky dostaly do sněmovny preferenční hlasy

Pardubický kraj – Občanská demokratická strana obsadila ve volbách druhé místo, v Pardubickém kraji pro ni hlasovalo 10,96 procent občanů. Ve sněmovně tak ODS získala jeden mandát. Ze šestého místa kandidátní listiny ho obsadil starosta Poličky Jaroslav Martinů, který získal 1 776 preferenčních hlasů.

Hnutí ANO vyhrálo s přehledem i v Pardubickém kraji

Pardubický kraj – Výsledky parlamentních voleb v našem kraji poměrně věrně kopírují celostátní výsledky. Zhruba o procento víc však dostaly od voličů hnutí ANO a rovněž v Pardubickém kraji už tradičně silná KDU-ČSL. Oba subjekty získaly více hlasů na úkor STAN a také TOP 09, které se tu nedostaly přes pět procent.

ON-LINE: V Pardubickém kraji má ANO čtyři mandáty

Pardubický kraj - Sečteno je 100 procent volebních okrsků v kraji. Volby do sněmovny vyhrálo hnutí Ano. Stejně jako v celorepublikovém součtu. V Pardubickém kraji má 30,81 procent hlasů. Druhá je ODS a třetí Piráti.

Volební místnosti se zavřely. Začíná sčítání hlasů

Pardubický kraj - Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR skončily. Ve 14 hodin se uzavřely volební místnosti a nyní se budou sčítat odevzdané hlasy. Výsledky mají být známé ještě dnes večer. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení