Pod váhou osobních vozidel a kamionů se bortí most. To není scéna z filmu, tento osud potkal v loňském roce most ve Volči. Až v takovémto extrému může někdy skončit most, přes který se denně valí více aut, než si stavbaři představili. A takových mostů je na Pardubicku několik. Na generální opravu jsou v současné době zralé mosty u Choltic a u Veské.

Havarijní stav

„Stupeň poškození mostů je podle normy stanoven na sedmý stupeň, tedy nejvyšší možný. Je to již havarijní stav, který si žádá okamžitou nápravu, vyloučeno není ani úplné uzavření mostu,“ uvádí Václav Ouhrabka, provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

V okrese je ještě dalších deset mostů, které čekají na velkou opravu, za jejich stav ne vždy může nadměrný provoz. "Jde o mosty ze šedesátých až osmdesátých let. Ty v některých případech doplácejí na špatně provedenou hydroizolaci, takže již po dvaceti letech se musí přistoupit k opravám. Přitom průměrná životnost mostů by měla být celých sto let,“ říká Ouhrabka.

Podle silničářů ji ale snižuje nedostatečná údržba, když údržbovou investiční přednost dostávají místo mostů vozovky.

Peníze na opravy ale přece jen jsou a je jich více než kdykoliv předtím. „V roce 2006 jsme dokončili jednu z nejnákladnějších a taky největších mostních oprav vůbec přímo v centru Pardubic – mostu Pavla Wonky. Celkové náklady na tuto rekonstrukci dosáhly částky dvě stě dvacet milionů korun. Kromě toho se od té doby opravilo dalších osm mostů,“ doplnil Ouhrabka.