Kvůli zpoplatnění silnice první třídy I/37 z Hradce Králové do Pardubic osadil hradecký dopravní podnik (DPMHK) všechny své autobusy mýtnými krabičkami. A to i přes to, že nově zpoplatněnou autostrádu pouze „lízne“. Linka 12, která zajíždí do Březhradu, totiž na silnici stráví jen několik desítek vteřin. Tolik času ji stačí, aby projela půl druhého kilometru po „hradubické“ ze zastávky Jungmannova, přes Tesco až do Březhradu. Ročně bude podnik tato vyjížďka stát navíc 200 tisíc korun. „Za tuto sumu by se daly kompletně přezout dva autobusy,“ řekl ředitel hradeckého městského dopravce Zdeněk Abraham a dodal, že kvůli kilometru a půl musel DPMHK mýtnými krabičkami osadit flotilu pětašedesáti autobusů. „Tím, že se autobusy na linkách točí, tak jsme museli krabičky nakoupit do všech. Jedna přijde na dva a půl tisíce. Jedná se však o vratnou kauci,“ informoval Abraham.

Podle něj najede linka 12 ročně na „hradubické“ zhruba 200 tisíc kilometrů: „Kilometr mýta vyjde na jednu korunu. Ročně tak na krátkém úseku zaplatíme 200 tisíc korun.“ Ředitel DPMHK nyní jedná s ministerstvem dopravy, zda budou od mýtného, stejně jako elektromobily, osvobozeny i elektrobusy. Tím by se dle něj problém částečně vyřešil a dopravní podnik by část mýtných krabiček vrátil. „Pokud by to tak bylo, pokusili bychom se vrátit alespoň třiadvacet krabiček právě z elektrobusů. Avšak můžeme narazit i na to, že policisté na dálku nerozeznají klasický autobus od elektrobusu. Tím pádem bychom krabičky nechali, ale na zpoplatněném úseku by byly vypnuty. Od ministerstva dopravy jsme však zatím vyjádření neobdrželi,“ uvedl Zdeněk Abraham.

Změna trasy

Mýtné na „hradubické“ řešilo i vedení pardubického dopravního podniku (DPMP). To nakonec změnilo trasování nájezdu autobusů na linku 17 do Srchu. „Při najíždění na linku využívali řidiči část nyní zpoplatněné autostrády u Globusu. Tuto trasu jsme však kvůli mýtnému, a tak bychom nemuseli kvůli třem kilometrům do všech autobusů pořizovat krabičky, změnili,“ nechal se slyšet ředitel DPMP Tomáš Pelikán, který považuje tento legislativní zásah do práce dopravních podniků za nesmysl. „Při přípravě zákona nikdo nemyslel na to, že se na zpoplatněné úseky mohou dostat i linkové autobusy. Přitom ty mají ve spoustě legislativních věcech výjimky. Je to opravdu škoda a přidělává to starosti navíc,“ uvedl Pelikán a dodal, že v případě úvah nových linek v Pardubicích se bude DPMP snažit zpoplatněným úsekům vyhnout, aby nemusel investovat do mýtných krabiček. Ty by totiž nebyly jen v autobuse, které na linku vyjedou, ale musely by být jimi osazeny všechny vozy.

„Musí se totiž počítat s tím, že autobusy nejsou přiděleny na jednotlivé trasy, ale rotují na nich,“ informoval ředitel, který se s obavami dívá i do budoucnosti zpoplatněných úseků: „Kdyby se například uvažovalo o zavedení mýtného na silnici I/36 z Pardubic do Lázní Bohdaneč, došlo by k velkému paradoxu, kdy bychom museli osadit mýtnými krabičkami všechny trolejbusy. A to i přesto, že trolejbus není autobus, ale drážní vozidlo.“ Podle Pelikána se však v případě mýtného pro linkové autobusy jedná jen o jeden z mnoha legislativních omylů, které dopravní podniky zatěžují: „Když nabíjíme z drátů trolejbus s baterkami, tak se tato energie nedaní. Když však ze stejných drátů nabíjíme elektrobus, který není drážním vozidlem, tak toto se již daní. A to je paradox.“