Cestování v městské hromadné dopravě v Hradci Králové a Pardubicích a ve vlacích a linkových autobusech v Královéhradeckém a Pardubickém kraji by v budoucnu mohlo být na jednu elektronickou kartu.

„Odhadované náklady projektu jsou asi 80 milionů korun. Z 85 procent by mohly být hrazeny z evropského programu IROP," řekl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09).

Konkrétní podobu by měla projektu dát studie, kterou vypracuje České vysoké učení technické. Studie by především měla říci, jakým způsobem by se měly do sebe integrovat stávající elektronické odbavovací systémy v kraji. První výsledky projektu by cestující podle Vedlicha mohli využívat nejdříve v roce 2017 nebo 2018.

Integrovaný systém

Hradec Králové i Pardubice nyní mají v městské dopravě vlastní kartové systémy, které jsou pro cestování v obou městech kompatibilní. Podobně funguje v linkové autobusové dopravě a na železnici v obou krajích integrovaný systém IREDO, který má svou vlastní čipovou jízdenku.

„Byli bychom rádi, aby toto všechno šlo v budoucnu dohromady," uvedl Jindřich Vedlich.

Připomněl, že stávající kartové systémy v MHD v krajských městech jsou už staršího data a při chystaném projektu by byly obměněny.

Dotace z ITI pro hradubickou aglomeraci jsou z velké části určeny právě na dopravu. „Stávající odbavovací systém je z roku 2005 a není schopen plnohodnotné integrace s dalšími autobusovými dopravci a Českými dráhami," vysvětlil ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Podobně to už funguje například v Libereckém nebo Moravskoslezském kraji. V případě chystaného projektu je to ale o to složitější, že se spolu budou muset domluvit představitelé dvou krajů.

Složitá dohoda?

„Technicky není problém zajistit sjednocení odbavovacích systémů. Složitá bude spíš dohoda obou krajů," podotkl Tomáš Pelikán s tím, že výměnám odbavovacích systémů musí předcházet studie.

Ta by měla třeba ukázat vhodnost tarifních systémů. Studie ale musí být hotová velmi brzy, už za rok by totiž dopravci chtěli začít se zaváděním nového odbavovacího systému.

„Než začneme s realizací, je nutné mít uzavřené a vyhodnocené výběrové řízení na dodavatele. Vzhledem k tomu, že bude nutné vyměnit odbavovací systém ve všech autobusech a trolejbusech, byly by nejvhodnějším začátkem letní prázdniny roku 2017," dodal ředitel pardubického dopravního podniku.

Čipové karty ve veřejné dopravě využívají v obou krajích desítky tisíc lidí. V Hradci Králové dopravní podnik za deset let fungování systému vydal přes 150 tisíc karet, z toho 75 tisíc je aktivních. V Pardubicích karta funguje od roku 2006. Zde je využívaných na 130 tisíc karet.