Předpokládám, že s loňským počtem cestujících jste spokojená, že?
Určitě ano, ale nechci se s tím spokojit. Je škoda, že bylo letiště dva měsíce zavřené, protože jsme mohli mít nejlepší výsledek v historii firmy. Ale samozřejmě to chápu, je potřeba dělat údržbu a armáda se o letiště velmi dobře stará.

Jaký byl loňský rok po ekonomické stránce?
Velice úspěšný, protože jsme se v hodnotách EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů, pozn. red.) dostali do plusu. To se podařilo po mnoha letech, přesto že jsme i hodně investovali. Je vidět, že jsme dobře hospodařili.

Na celkovém počtu cestujících mají velkou zásluhy linky irské nízkonákladové společnosti Ryanair. Jak funguje spolupráce s touhle aerolinkou?
Ryanair skutečně přepraví největší počet cestujících. Spolupráce funguje, nemáme žádné problémy, společně plánujeme marketingové aktivity. Snažíme se o maximální vytížení linek. U španělského Alicante to bylo 94 procent, u Londýna o něco méně.

Jaká je struktura cestujících na těchto linkách? Převažují tam Češi?
U každé linky je to trochu rozdílné. V případě londýnského Stanstedu tvoří asi 85 procent čeští cestující, proto jsme se nyní rozhodli zaměřit naši reklamní kampaň na Brity. Nechceme ale, aby odsud jen odjeli do Prahy, rádi bychom, aby v regionu zůstali. U Alicante je podíl španělské klientely mnohem vyšší, tam se bavíme o 20 až 30 procentech.

Řešíte také na letišti otázku brexitu a případné potíže, které by z toho mohly vyplynout pro linku do Londýna?
Stoprocentně. Byli jsme osloveni společností Ryanair, zda už máme nějaké nóty ohledně brexitu. Hned jsem proto kontaktovala Ministerstvo dopravy, protože musíme být připraveni. Ministerstvo napsalo, že dokud nebude nějaká dohoda mezi Velkou Británií a Evropskou unií, tak je obtížné připravovat konkrétní nóty, bude ale letištím v celé republice pomáhat, aby nedošlo ke komplikacím.

Ryanair v posledních týdnech oznámil otevření dvou nových linek z Prahy. Je aktuální, že by se zvýšil i počet linek z Pardubic?
Já jsem chtěla pro letošní rok novou destinaci od Ryanairu, ale vyjádřili se, že letos s novou linkou z Pardubic nepočítají. Je to logické, pokud v poslední době přidali 15 nových linek z Prahy, tak nebudou zavádět nové spoje z jiného letiště. Mám dojem, že Ryanair se v tuto chvíli pokouší upevnit si svoji pozici v Praze.

Jak v současné době fungují linky do Ruska?
My jsme bohužel přišli o část ruské klientely kvůli dvouměsíční uzávěře. Zatím nám fungují linky do Petrohradu, které jsou ale charterové a nelze na ně koupit letenky. Máme přitom velkou poptávku od cestovních kanceláří – rády by prodávaly letenky z Pardubic do Moskvy a Petrohradu. Vedeme jednání se společnostmi Rossiya a Red Wings Airlines o pravidelných linkách, na které bude možné prodávat letenky. Pokud vše dobře dopadne, mohlo by se opět létat od podzimu letošního roku.

Jednáte v současné době s nějakou novou aerolinkou, která dosud z Pardubic nelétala?
Jednáme se třemi leteckými společnostmi, zatím nemohu být konkrétní. Máme zájem o rusky mluvící i dovolenkové destinace. Jednání vypadají velmi pozitivně, ale musíme doladit podmínky spolupráce. Věřím ale, že bychom ještě letos mohli nabídnout něco nového.

Pardubické letiště má velkou spádovou oblast. Registrujete nějaký zvýšený zájem cestovních kanceláří o letní charterové lety?
Pravidelně jednám s velkými cestovními kancelářemi a mají velký zájem. Bohužel chybí kapacity, hlavní charterový dopravce Travel Service je plně vytížen. Podle předpovědí se má do roku 2030 letecká přeprava zdvojnásobit, bude tedy potřeba nalézt nové dopravce, abychom poptávku uspokojili.

Jaká bude nabídka dovolenkových destinací pro letošní léto?
Zůstává stejná jako v loňském roce. Z Pardubic se tedy bude létat do bulharského Burgasu, turecké Antalye, Podgorici v Černé Hoře a na řecký ostrov Rhodos. A pravidelná linka Ryanairu do Alicante.

Loni v lednu se cestujícím otevřel nový terminál. Jak hodnotíte jeho fungování zhruba po roce provozu?
Jsem moc ráda, že ho máme. Je to úplně jiná úroveň odbavení, znamená to komfort pro cestující, letecké společnosti i naše zaměstnance. Terminál je samozřejmě energeticky náročný a my se učíme s ním pracovat. Za ten rok se nám podařilo, aby fungoval, jak potřebujeme, a zároveň jsme neplýtvali energiemi. Terminál tedy je finančně náročný, ale nedovedu si představit, že bychom zvyšující se počet cestujících odbavovali ve staré letištní hale, která už kapacitně nedostačovala.

V jaké fázi je nyní dostavba horního patra terminálu?
Projekt je hotový, stále nám platí stavební povolení. Rozum tedy velí: Pojďme to dostavět! Protože jakmile bude stavba zkolaudována, budeme muset o povolení žádat znovu. Vzhledem k prognóze vývoje letecké dopravy by se druhé patro určitě mělo dostavět. V současnosti ale stouply ceny stavebních prací i materiálu, cena za druhé nadzemní podlaží je někde jinde, než byla v době, kdy jsme dělali výběrové řízení na stavbu terminálu. Moje doporučení akcionářům bude znít terminál dostavět, abychom to v dalších letech už nemuseli řešit a mohli se věnovat dalším částem našeho byznysu.

Ve výroční zprávě za rok 2017 se píše, že jedním z hlavních úkolů do dalších let je sehnat partnera pro stavbu cargo terminálu. Rýsuje se nějaký zájemce?
Výstavba cargo terminálu může přijít až na miliardu, je totiž třeba počítat nejen se stavbou terminálu, ale i prodloužením ranveje, nakoupením techniky, stavbou skladovacích prostor… Buď mohou do takové věci investovat akcionáři, nebo je potřeba najít strategického partnera. Říkám si ale, kde jinde by měl být cargo terminál než tady, kde je spousta průmyslových zón. Vedeme jednání, ale zatím nemůžeme říct, že máme partnera, který s námi bude stavět.

Co potřebuje letiště pro svůj další rozvoj?
Hlavně politickou podporu. Potřebujeme, aby zástupci obou akcionářů, tedy města a kraje, při svých zahraničních cestách neustále zmiňovali, že Pardubice mají letiště a je možnost tady v regionu investovat. Nedávno byl třeba premiér Andrej Babiš v Thajsku a přivezl odtamtud pro pražské letiště spojení do Bangkoku. Tuto politickou podporu potřebujeme od našich akcionářů i my zde v Pardubicích.