Dvojkolejný úsek mezi Pardubicemi a Uherskem je součástí koridoru z Prahy do Ostravy, na Pardubicku vlaky běžně jezdí 160kilometrovou rychlostí. Aby na zhruba 16 kilometrů dlouhém úseku mohly jezdit rychleji, jsou nezbytné stavební úpravy. O projekt se postará společnost Afry. Na kolik modernizace vyjde, není zatím jasné.

Na řadu by měl s 200 km/h přijít také například navazující úsek z Uherska do Chocně

Cílem projektu je navrhnout stavebně-technické úpravy tak, aby bylo možné rychlost navýšit. Podle Správy železnic je přitom zásadní důraz na bezpečnost a spolehlivost provozu. „Soustředíme se na zajištění interoperability, zvýšení kapacity dráhy nebo odstranění bariér pro cestující. Zvýšené nároky ale klademe také na úsporu energií,“ řekl ředitel odboru přípravy staveb Pavel Paidar ze Správy železnic.

Po úspěšné konstrukci otočené dálničního mostu u železniční stanice Uhersko probíhá nyní demontáž podpěrné otočné dráhy.
ČASOSBĚRNÉ VIDEO: Takhle otáčeli obě poloviny dálničního mostu v Uhersku

Kvůli bezpečnosti jsou v plánu i další úpravy. „V záměru projektu navrhneme zrušení všech pěti železničních přejezdů, které mají nahradit nová mimoúrovňová křížení. Prověřovat budeme také statiku všech stávajících 14 mostů,” sdělil Martin Vachtl, vedoucí oddělení koncepce kolejové dopravy společnosti Afry.

Moderní zastávky

Stavbaři mají zrekonstruovat i stávající stanice na trati v Moravanech a Kostěnicích. „Zde by měly vyrůst nové perony namísto úrovňových nástupišť a přibýt inteligentní přístřešky vybavené například systémem pro sdělování informací o jízdách vlaků, s možností vyhledávat spojení, řízeným osvětlením, akustickým hlášením a dalšími prvky zvyšujícími komfort cestování,” upřesnil Vachtl.

Zelezniční nádraží v České Třebové. Foto: archiv deníku
Začíná modernizace koridoru. Výluky budou velké a dlouhé

Nová trať musí podle Správy železnic splňovat také podmínky pro provoz nákladní dopravy, včetně provozu vlaků, které měří až 740 metrů, nebo zahraničních lokomotiv.

Rychlost tuzemských vlaků

Nynější maximální rychlostí do 160 km/h se dnes jezdí na zhruba čtyři sta kilometrech z celkových více než devíti tisíc kilometrů tratí u nás. Nejvíce takových úseků je na trase Praha – Olomouc, Přerov – Břeclav a pak Břeclav – Brno.
I přes modernizace v tomto směru Česká republika zaostává.
Pro srovnání: sousední Německo zavádělo pravidelný provoz s rychlostí 160 km/h už v roce 1933 a dvoustovka je tam dnes již běžná.

Cestovat na železnici „dvoustovkou“ však bude v Česku možné jen na vybraných úsecích. Zavádění rychlejších koridorů bude podle železničářů probíhat postupně. „K dnešnímu dni je projektováno a připravováno zavedení rychlosti až 200 kilometrů v hodině na úsecích v souhrnné délce přes dvě stě kilometrů. Na dalších více než 150 kilometrech zvýšení rychlosti prověřujeme,“ sdělil v srpnu mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Vlakem z Pardubic do Uherska rychlostí 200 km/h. Připravuje se záměr projektu s cílem zvýšit maximální rychlost tohoto železničního úseku. Jde o nejvyšší rychlost, kterou Správa železnic plánuje pro běžné železniční tratě.Vlakem z Pardubic do Uherska rychlostí 200 km/h. Připravuje se záměr projektu s cílem zvýšit maximální rychlost tohoto železničního úseku. Jde o nejvyšší rychlost, kterou Správa železnic plánuje pro běžné železniční tratě.Zdroj: Správa železnic

Další úseky Správa železnic plánuje zmodernizovat v následujících sedmi letech. „Studie proveditelnosti pro všechna hlavní ramena vysokorychlostních tratí byly již schváleny Centrální komisí Ministerstva dopravy. Šlo o úseky Praha – Drážďany, Praha – Brno/Břeclav a (Brno) – Přerov – Ostrava. Správa železnic tak mohla postoupit do fáze projektování konkrétních úseků,“ dodal Nevola.

Ilustrační foto.
Tunely místo klikatého koridoru před Ústím, Ostřešanská spojka

Na řadu by měl přijít také například navazující úsek z Uherska do Chocně.

Náklady na vybudování vysokorychlostních tratí se zatím odhadují na částku mezi 750 miliardami korun až jedním bilionem korun. Správa železnic už v loňském roce za přípravy utratila 300 milionů korun. A ačkoliv se jedná o finančně náročnou investici, z pohledu odborníků je nezbytně nutná.