Zaznamenat vzpomínky pamětníků. To byl úkol žáků osmých a devátých tříd základních škol (ZŠ), kteří se zapojili do projektu Příběhy našich sousedů. Z deseti soutěžních týmů si nejlépe vedl ten ze ZŠ Štefánikova. Zaznamenal vzpomínky Antonína Burdycha, jehož nacisté připravili o celou rodinu.

„Děti se měly setkat s pamětníkem a natočit s ním audio rozhovor či video. Poté si měly v archivu, knihovně nebo na internetu doplnit informace o pamětníkovi. Nakonec měly takto získaný příběh zpracovat tak, aby jej dokázaly předat dál. Dětem jsme nabídli možnost navštívit Český rozhlas nebo videoworkshop," uvedla místní koordinátorka projektu Barbora Quaiserová ze společnosti Post Bellum.

Odborná porota nejprve hodnotila výstupy žáků, kterou jsou k nalezení na webové stránce www.pribehynasichsousedu.cz. Poté se rovněž přihlíželo k tomu, jak dokáží žáci své projekty prezentovat.

Poutavé příběhy

Invence a schopnost poutavě zpracovat příběh pamětníků jednotlivým týmům rozhodně nechyběla, a tak měla porota těžké rozhodování. Nejvíce bodů nakonec v součtu získali čtyři žáci ze ZŠ Štefánikova.

Jejich pamětník Antonín Burdych v povedeném audio rozhovoru vzpomíná na události, které bezprostředně následovaly po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha v roce 1942. Burdychova rodina byla členem odbojové skupiny S21B. Pomáhala radiotelegrafistovi Jiřímu Potůčkovi, který se u nich v Bohdašíně ukrýval před nacisty.

Skrýš v domě na Končinách byla Potůčkovým posledním útočištěm. Při jeho útěku před gestapem Antonín s bratrem naposledy spatřili celou svou rodinu. Na druhém místě skončil tým ze ZŠ Závodu míru, který vyzpovídal pardubického architekta Miroslava Řepu. Třetí příčku brali žáci ze ZŠ Studánka, jejichž pamětnicí byla Olga Křivková.

Výsledky soutěže

1. místo: Příběh Antonína Burdycha, který zpracovali žáci ZŠ Štefánikova Patrik Hantscher, Ladislav Vašina, David Janecký a Petr Čapský pod vedením učitelky Renaty Janecké
2. místo: Příběh Miroslava Řepy, který zpracovaly žákyně ZŠ Závodu míru Anna Nováková, Adéla Hrubešová, Adéla Wurstová a Zuzana Konečná pod vedením učitelky Anny Kučerové
3. místo: Příběh Olgy Křivkové, který zpracovali žáci ZŠ Studánka Jaroslav Křížek a Vojtěch Švoma pod vedením učitele Tomáše Zářeckého