Pardubické nádraží
Nádraží stojí v místě bývalého cukrovaru, který zničily válečné nálety. Původní stavba z dílny architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy začala fungovat v květnu 1958 a je památkáři vnímána jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu.

Oprava vlakového nádraží v Pardubicích nekončí. Na řadě je odbavovací halaZdroj: Deník/Nikola Remešová

Správa železnic chce prostor opravit a zároveň mu vrátit vzhled z roku 1958, kdy se otevřelo.

Dělnici se tak budou držet hesla, co nepůjde opravit, to se bude replikovat. Práce mají začít na jaře a skončit v roce 2026. Kompletní rekonstrukce by podle Správy železnic neměla stát více než miliardu korun.

„Byl oficiálně vyhlášen tendr na renovaci odbavovací haly spolu s východním a západním křídlem. Předpokládaná hodnota zakázky činí téměř 855 milionů korun. Stavbaři se zaměří na obnovu stavebních konstrukcí, fasády, střechy a celého interiéru. Zvláštní pozornost se bude věnovat i modernizaci prostorů pro cestující,“ informovala mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Na rekonstrukci dvou křídel pardubického nádraží budou mít dělníci 30 měsíců.

„V průběhu stavby budou cestujícím k dispozici náhradní prostory s potřebným zázemím,“ dodal Gavenda s tím, že práce budou probíhat na etapy.

Zdroj: Správa železnic

Během prvního roku stavbaři zrekonstruují východní křídlo a polovinu haly, v dalším roce budou pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední se bude realizovat bytový dům.

„Pokud půjde vše hladce, můžeme v polovině příštího roku zahájit práce a v roce 2026 předat opravené nádraží veřejnosti,“ upřesnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jak bude vypadat poslední kousek skládačky rekonstrukce nádraží v Pardubicích? Dozvíte se v zamčené části článku.

Vzhled budovy

Staniční budova, která veřejnosti začala sloužit před 65 lety, má zachovalé původní interiéry a je památkově chráněná. I tady tak bude rekonstrukce pod drobnohledem památkářů. Stavbaři budou muset zachovat uspořádání všech služeb i historické výzdoby.

Pardubice budou mít nové obchodní centrum. Pernerka získala stavební povolení
Pardubice budou mít nové obchodní centrum. Pernerka má stavební povolení

Opravené části interiéru se tak vrátí původní historická podoba, avšak s ohledem na současné požadavky. „Navážeme přesně na ten styl, který tu je v současné době. A opět, co nepůjde opravit, musí se replikovat. Samozřejmě naším cílem je, aby to bylo tak šetrné, aby to působilo jako v roce 1960,“ dodal Svoboda.

Novinky?

Žádné dramatické změny stavbaři ale nechystají. Nově dojde pouze k rozšíření obchodů a přesunu čekárny pro matky s dětmi. Stavbaři také upraví veřejné toalety. Komerční prostory s ordinacemi a lékárnou se budou nacházet v přízemí a v prvním patře. Bezbariérový přístup pak zajistí výtah.

Vizualizace multifunkční arény v Pardubicích
Dědek dostal od Pardubic zelenou. Dynamo může získat nejmodernější halu v Evropě

Východní křídlo bude sloužit pro zajištění provozu dráhy. Dojde k dispozičním úpravám v zázemí zaměstnanců a k rozšíření kancelářských prostor. V přízemí západního křídla se zachovají technologické místnosti. Stavbaři počítají i s komplexní rekonstrukcí bytové části.

Modernizace uzlu

Železničáři v Pardubicích dále pokračují na dokončení modernizace železničního uzlu, která začala v září 2020. Hotová už jsou opravená nástupiště, vznikl nový pátý perón i lávka na Duklu.

Venkovní ledová plocha pro veřejnost na pardubickém dostihovém závodišti.
Bruslení na pardubickém závodišti začíná. Kluziště otevře brány 18. prosince

Obnovená je už také výšková budova bývalého nádražního hotelu, kde má nyní Správa železnic vzdělávací a ekonomické centrum. První etapu rekonstrukce nádraží zrealizovaly společnosti Chládek a Tintěra Pardubice a EUROVIA v režimu Design & Build, který zahrnoval vypracování projektové dokumentace i samotné stavební práce. Celkové náklady dosáhly 574 milionů korun.