Součástí modernizace pardubického nádraží je i stavba nové lávky pro pěší, která spojí nádraží se sídlištěm Dukla.Části nového nadchodu už se tyčí nad pardubickým nádražím. Červený tubus už překlenul část kolejiště. K nadchodu dělníci budují i výtahy a eskalátory. Lávka bude po svém dokončení, podle Správy Železnic, sloužit každý den a otevřena bude dvacet čtyři hodin denně.

V současnosti stavbaři pracují na montáži jednotlivých částí lávky.

Ilustrační foto
Pardubice centrum: Nová vlaková zastávka za 44 milionů se začne stavět v srpnu

„Aktuálně máme osazeno pět částí, které se svařují, další je na stavbě navezena a montuje se před osazením. Z konstrukce spodní stavby chybí dokončit jeden pilíř a výtahovou šachtu na třetím nástupišti,“ informovala Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic, který je investorem stavby.

Jakmile bude hotovo, dělníci se pustí do osazení poslední třetí části ocelové konstrukce a schodiště směrem k nádražní budově. Pak už bude chybět jen nainstalovat výtahy a eskalátory.

Poprvé se po ní ale lidé na nádraží dostanou až příští rok.

„Zprovoznění lávky se chystá v květnu 2024, otevřena bude nonstop,“ dodala Friebová.

Celkově bude nadchod měřit necelých 300 metrů, přemostění spojí nástupiště a končit bude v ulici K Vápence. Na lávku se cestující dostanou také od blízkého, nově otevřeného, autobusového terminálu B.

Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky, finišují práce ve výškové budově.
Eskalátory jsou hit. Některá zrekonstruovaná místa u nádraží Pardubáci neuvidí

Stavbaři mysleli také na matky s kočárky a imobilní osoby, kteří budou moci využít výtahy. K nadchodu tak stavbaři vybudují celkem pět výtahů a čtyři dvojice eskalátorů z jednotlivých nástupišť. Výjimkou bude nové páté nástupiště, které eskalátory mít nebude.

Velká okna v tubusu konstrukce mají zajistit proudění vzduchu i výhled na nádraží. Kvůli bezpečnosti bude ale lávka pokryta ocelovým pletivem.

Lepší bezpečnost

O spojce na sídliště se ve městě mluví už řadu let. Cílem je hlavně zvýšit bezpečnost, protože lidé z Dukly si už léta zkracují cestu přes koleje. Od příštího roku tak lidé nebudou muset riskovat a cesta se jim tak výrazně zkrátí.

Nezbytnost stavby potvrdil i starosta Dukly Jiří Rejda. „Lidé z pátého i prvního obvodu na lávku čekají už vážně velmi dlouho. Je to opravdu potřebná stavba,“ potvrdil Rejda.

Radnice ušetří miliony. „Naše město v porovnání s celkovými náklady za tento projekt nezaplatí prakticky nic. Podařilo se nám totiž uzavřít dohodu se Správou železnic a Ministerstvem dopravy,“ před časem sdělil pardubický poslanec Martin Kolovratník.

Hlavní část nového dvojkolejného mostu se přesouvá nad Labe.
Mostaři vysouvají most nad Labe. Ocelový kolos dělníci posouvají po centimetrech

Správa železnic do lávky pro pěší investuje i z důvodu, že je pro ni přínosem. Lidé totiž nebudou muset nebezpečně přebíhat koleje, aby si zkrátili cestu domů nebo do práce. Železničáři také podle svých slov očekávají více cestujících.

Modernizace nádraží

Nová lávka pro pěší vzniká v souvislosti s obnovou vlakového nádraží, která má skončit v roce 2024. „Lávka je součástí modernizace celé pardubické stanice, finanční náklady máme tedy uvedeny pouze za celou stavbu, a to je 6,3 miliardy korun,“ dodala Eberl Friebová. S financováním pomůžou i evropské dotace.