Pardubice chtějí upravit část náměstí Republiky. Architekti navrhli předělat část náměstí před kostelem svatého Bartoloměje, kolem památníků válečných obětí až k budově banky.
Nedaleko divadla a rušné třídy Míru se má objevit více stromů, laviček i fontána. Z místa naopak zmizí zaparkovaná auta, ubyde tu 23 míst. Autobusy budou zastavovat na silnici.
„Náměstí Republiky by mělo jako ‚předpokoj‘ historického jádra v budoucnu lépe sloužit, aby tu byl dostatek prostor pro pohyb pěších i cyklistů, protože dnes bohužel převládá motorová doprava. Věříme, že pečlivým očištěním a kultivováním tohoto památkově hodnotného místa můžeme vytvořit přehledný, bezpečný a lépe prostupný veřejný prostor doplněný o kvalitní smysluplnou zeleň,“ popsal za tým jih.architekti Matěj Šebek.
Město čerpalo inspiraci z nápadů Pardubáků, kteří mohli své připomínky vyjádřit v dotazníku, který radnice před časem připravila.
Vedení města chce v centru Pardubic, které spadá do městské památkové rezervace, také více zeleně.
„Záměrem je revitalizace historické části, vizuální zklidnění prostoru, kompoziční a materiálové sjednocení plochy,“ sdělil náměstek primátora Jan Hrabal, podle kterého je hlavním cílem vytvořit moderní prostoru. U památníku, který je uprostřed plochy, částečně zmizí trávník. Stavbaři by měli náměstí vydláždit stejnou velkoformátovou dlažbou a vysadit v místě řadu stromů.
„Dojde k řešení zastávky a zajištění větší bezpečnosti pro pěší i cyklisty,“ dodal Hrabal.
Radnice chce na projekt, který bude stát okolo 50 milionů korun, získat dotace z programu na ochranu a zachování přírody a zelené infrastruktury v městských oblastech.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o území, které má velký potenciál a spadá do městské památkové rezervace, bude nutné brát ohled také na historické a kulturní hodnoty,“ připomněl primátor města Jan Nadrchal.
Podchod zmizí
Architekti přišli také s nápadem, jak vyřešit podchod u Zelené brány, který je zavřený více než sedm let. V minulosti pardubičtí politici nepřišli na to, jak podchod využít.
Buď na radnici nepanovala shoda, nebo nebyly peníze. Podchod nejprve sloužil jen pro chůzi pod náměstím, později byl prostor využit pro komerční účely. Největším problémem se pak stalo zatékání vody, které způsobilo odpadávání omítky i problém s elektroinstalací. Vzniklá vlhkost je podle expertů z hygienických důvodů nebezpečná.
Aby mohl být podchod zachován, byla by nezbytná nákladná rekonstrukce. Ve hře bylo několik variant - obnovení podchodu, obnova pro komerční využití, zakonzervování nebo zasypání, tedy zrušení podchodu.
Město, který je vlastníkem podchodu, se teď rozhodlo, že vyřeší jen jeho nadzemní část.
„Součástí koncepce návrhu stavby je odstranění torza podchodu,“ potvrdil Hrabal.
Stavbaři by tak měli odstranit nadzemní vstupy do podchodu, které dnes tvoří nevzhledné přístřešky.
Radnice počítá, že pokud půjde vše bez komplikací, přestavba náměstí by měla začít v roce 2025. V další etapě se chce město zaměřit na dopravní situaci a druhou stranu náměstí u Grandu.