„Snažíme se o rozdělení na dopravu páteřní, kterou budou tvořit vlaky, a obslužnou, což budou autobusy. Ačkoliv na několika tratích si kraj neobjednal železniční dopravu, zůstane počet dotovaných kilometrů zachován, k zeefektivnění pak dojde u autobusové dopravy,“ pravil technolog společnosti Oredo Tomáš Záruba.
Podle náměstka hejtmana Pardubického kraje zodpovědného za dopravu Jana Tichého se změny na železnici dotknou jen 2,5 procent cestujících. Na nejvíce ztrátových linkách vyjedou výrazně levnější autobusy.
Na některých tratích nejsou lokálky pro cestující atraktivní také z důvodu špatné polohy vlakových zastávek, které jsou často vzdálené i několik kilometrů od obce.
„Už teď řešíme konkrétní podobu nových jízdních řádů. Do poloviny června by měl být zveřejněn předběžný návrh, ke kterému bude možné do konce srpna podávat připomínky,“ konstatoval ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Pardubice Michal Štěpán.
010 – Kolín – Přelouč – Pardubice
Rozsah železniční dopravy je přibližně zachován, bude ukončen provoz spěšných vlaků relace Praha – Řečany nad Labem – Pardubice (nejsou využity, spojení s přestupem v Kolíně je rychlejší). Bylo úspěšně projednáno se Středočeským krajem rozlomení ramene osobních vlaků Praha – Pardubice v Kolíně. Problematika zastávek v dosahu MHD Pardubice nebyla dosud uzavřena s ohledem na přesné časové polohy dálkových vlaků a souvislosti s přípoji v Pardubicích. U zastávek Pardubice-Svítkov a Pardubice-Opočínek je předpoklad zastavení 8 páry spojů.
010 – Pardubice – Choceň – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová
Je zachována železniční obsluha, mírně posílen segment spěšných vlaků. Diskuse o zastavování v zastávce „Bezpráví“ mimo osídlení (náhrada autobusovou dopravou přes obec Orlické Podhůří) nebyla dosud uzavřena; navrhovaný stav je zastavení 4 párů spojů denně.
015 – Přelouč – Heřmanův Městec – Prachovice
V úseku Přelouč – Heřmanův Městec je v plánu zachování železničního provozu po celý den i týden přibližně ve stávajícím rozsahu. V navazujícím úseku Heřmanův Městec – Prachovice nebudou vlaky osobní dopravy objednány a spojení bude nahrazeno autobusy. Budou zajištěny přestupy mezi autobusy a vlaky v Heřmanově Městci.
016 – Borohrádek – Holice – Moravany – Chrudim
V úseku Chrudim – Moravany – Holice bude zachována železniční obsluha zhruba ve stávajícím rozsahu. Na zastávce Tuněchody se plánuje průjezd vlaků, neboť se nachází zcela mimo osídlení obce, do které bude zajištěno autobusové spojení z Chrudimi zhruba 8 páry spojů v pracovní dny. V úseku Borohrádek – Holice nebude objednána železniční obsluha. Na tomto úseku je v současnosti vedeno 5 párů vlaků v pracovní dny, které budou nahrazeny autobusovou dopravou přes obec Veliny, kterou vlak neobsluhuje.
017 – Heřmanův Městec – Chrudim město
V tomto úseku již byla železniční doprava nahrazena autobusy v prosinci 2010.
018 – Choceň - Vysoké Mýto město - Litomyšl
V úseku Choceň – Vysoké Mýto město je železniční doprava využívána jako páteřní dopravní spojení. Připravuje se zde mírné zkrácení jízdních dob díky průjezdu zastávky Dvořisko (mimo obec) většinou vlaků. V úseku Vysoké Mýto město - Litomyšl bude provoz částečně omezen. V exponovaných časech pracovních dní bude objednána doprava železniční (5 párů vlaků), po zbytek dne bude cestujícím nabídnuta autobusová alternativa. Víkendový provoz pak bude sestávat plně z vlakové varianty, s rovnoměrným rozložením během celého dne. Pro město Litomyšl bude nově celodenně k dispozici rychlé spojení na dálkové vlaky v Chocni, České Třebové a Svitavách.
020 – Choceň – Týniště nad Orlicí
Rozsah železniční dopravy je přibližně zachován. Nejsou plánovány významnější změny koncepce provozu, pouze je plánován v pracovních dnech průjezd stanicí Újezd u Chocně, nacházející se mimo osídlení. Předpokládá se náhrada autobusovou linkou Holice – Horní Jelení – Choceň.
021 – Letohrad – Potštejn – Hradec Králové
Rozsah železniční dopravy je snížen o 2 – 3 páry vlaků. Připravuje se průjezd zastávkami Sopotnice a Lukavice v Čechách. Náhrada autobusovými linkami Žamberk – Letohrad a Sopotnice – Potštejn (přestup na vlaky) s četností provozu vyšší, než v případě vlaků.
024 – Ústí nad Orlicí – Letohrad – Lichkov – Králíky
Trvá koncepce, založená převážně na železniční obsluze. Byly objednány spěšné vlaky z Pardubic do Lichkova (v rozsahu 6 párů) a osobní vlaky z Ústí nad Orlicí s návazností na rychlíky, v zásadě ve dvouhodinovém intervalu. Tyto osobní vlaky zastaví ve většině případů ve všech zastávkách. Spěšné vlaky mohou vzhledem k podmínkám křižování na jednokolejné trati zastavovat jen velmi omezeně.
024 – Králíky – Štíty
Na základě jednání se zástupci samosprávy je přijata koncepce souběžného vedení autobusů a vlaků do Moravského Karlova ve špičkových obdobích, se snahou o omezení shodných časových poloh různých druhů dopravy. Předpokládaný rozsah dopravy je 7-8 párů vlaků v pracovní dny, resp. 6 párů vlaků o víkendech. Ve zbývajícím úseku do Štítů bude doprava výrazně zkvalitněna nabídkou přímých autobusů relace Lichkov – Štíty – Lanškroun s návazností na spěšné vlaky, resp. další autobusové linky.
025 – Dolní Lipka – Hanušovice
Koncepce náhrady vlaků autobusovou linkou Hanušovice – Králíky – Lichkov s návaznostmi v Hanušovicích i Lichkově. Předpokládají se jednání s Olomouckým krajem o případném prodloužení do Šumperka, prověřují se možnosti propojení s linkou Žamberk – Králíky.
031 – Pardubice – Hradec Králové
Rozsah železniční dopravy je navýšen. Je potvrzeno posílení počtu spěšných spojů, zastávkové vlaky jsou přesto zachovávány v odpovídajícím rozsahu (interval 2 hodiny, resp. 1 hodina v období přepravní špičky). Dohromady včetně státem objednávaných rychlíků je pro spojení Pardubice – Hradec Králové nabízeno spojení převážně každou půlhodinu, budou zkvalitněny návaznosti v Pardubicích.
236 – Třemošnice – Žleby – Čáslav
Na základě odmítnutí návrhu na náhradu autobusovou dopravou ze strany Středočeského kraje byl objednán stávající rozsah i koncepce vlaků.
238 – Pardubice – Chrudim – Hlinsko – Havlíčkův Brod
Celkový rozsah dopravy bude mírně navýšen. Na trati budou nadále zachovány 2 páry rychlíků Pardubice – Jihlava. Dochází ke zvýšení počtu spěšných vlaků v úseku Pardubice – Hlinsko, což umožní kvalitní náhradu omezeného úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice ve směru Polička – Chotěboř i Polička - Chrudim.
260 – Česká Třebová – Svitavy – Letovice
Rozsah železniční dopravy je mírně snížen. Vzhledem k odmítavému postoji Jihomoravského kraje nebylo možné zvýšit počet spěšných vlaků relace Brno – Česká Třebová, jejich počet tak zůstává zachován. Pro velmi nízké obraty cestujících na jednotlivých zastávkách dochází k omezení provozu osobních vlaků. Cestujícím budou nabídnuty dvě vzájemně provázané autobusové linky, stejně jako spojení na rychlíky v Březové nad Svitavou.
Zastavení vlaků na zastávkách Březová n/S.-Dlouhá a Svitavy-Lány není objednáváno.
V úseku Letovice – Březová nad Svitavou bude nově zaveden provoz přímých osobních vlaků směr Brno po celý den.
261 – Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice – Polička - Svitavy
V úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice se plánuje vést pouze víkendové rekreační vlaky Pardubice – Skuteč – Čachnov – Borová a zpět, popř. další spoj pro dopravu turistů. Tyto vlaky pojedou o prázdninách denně. Jako náhradní spojení v pracovní dny je počítáno s autobusovými linkami Žďárec – Skuteč – Krouna – Pustá Kamenice a Hlinsko - Polička. Dále se připravuje vedení linky Žďárec – Skuteč – Proseč – Borová jako přípoj k vlaku do Poličky.
V úseku Pustá Kamenice – Polička – Svitavy bude provoz osobních vlaků zachován ve dvouhodinovém intervalu se špičkovým doplněním na interval hodinový. V úseku Pustá Kamenice – Polička bude zachována obsluha všech zastávek, v úseku Polička – Svitavy budou obsluhovány pouze zastávky Vendolí zast. a Svitavy zastávka, což je technologicky nezbytné vzhledem k přípojům ve Svitavách i Poličce, resp. obratům v Pusté Kamenici. Ostatní zastávky budou nahrazeny autobusovou dopravou. Ve Svitavách budou přípoje na vlaky ve směru Brno i Pardubice.
262 – Česká Třebová – Moravská Třebová – Jevíčko – Velké Opatovice
V úseku Moravská Třebová – Velké Opatovice budou velmi slabě využívané vlaky po železniční trati, trasované převážně mimo osídlení, nahrazeny autobusovou dopravou. V úseku Česká Třebová – Moravská Třebová bude zachován provoz železnice se zajištěnými návaznostmi v České Třebové směr Praha.
270 – Česká Třebová – Zábřeh na Moravě
V tomto úseku nedochází k významnějším změnám s výjimkou dílčích úprav minutových poloh jednotlivých spojů.
271 – Chornice – Konice
Pardubický kraj železniční dopravu neobjednává, pro cesty na střední Moravu nabídne autobusovou linku Svitavy – Jevíčko – Konice s návazností na vlaky jedoucí dále směr Prostějov. Rovněž se počítá s linkou Chornice – Březinky – Vranová Lhota – Městčko Trnávka, která v poptávaných časech obslouží obec Kladky, s přestupními možnostmi na autobusová spojení směr Konice resp. do dalších míst v Olomouckém kraji. Mezi spojení nahrazující tuto velmi málo využívanou železnici lze zahrnout také autobusovou linku Moravská Třebová – Mohelnice s návazností na rychlíky dále na Moravu.
272 – Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun
Je připravováno zvýšení počtu spojů a zkrácení jízdních dob. Jsou zajištěny systémové návaznosti v České Třebové na dálkové vlaky.
Přesné časové polohy spojů budou předmětem jednání s obcemi, nicméně budou respektovat základní požadavky, jako je dojížďka do škol a zaměstnání. Celkový rozsah spojů bude upřesněn podle disponibilních zdrojů.