Dopravní podnik města Pardubic se stále potýká s podstavem řidičů. Některé spoje tak od září jezdí méně často, jiné byly pozastaveny úplně. Změny přišly i v listopadu. Vzhledem k personální situaci v dopravním podniku se například od září pozastavila linka 20, od listopadu se pak omezila i linka 11 nebo 4.
„Toto opatření nás mrzí, situaci se snažíme operativně řešit. Jakmile to bude možné, provoz na lince bude obnoven v původním rozsahu. Cestujícím se za tyto komplikace omlouváme,“ sdělila mluvčí Dopravního podniku města Pardubic Jitka Malinská, která potvrdila, že za tím stojí nedostatek řidičů. Důvodem je prý dlouhodobý podstav řidičů i vysoká nemocnost.
Dopravní podnik od září, v návaznosti na dokončení dvou nových trolejbusových tratí ve městě, upravil celkem 11 linek. Řidiči městské hromadné dopravy sice nově jezdí v úseku Dukla vozovna a nadjezd Paramo a dokončila se také trať v ulici Studentská. Cestující ale radost neměli příliš dlouho. Některé spoje, které v září vznikly, se v listopadu zase omezily.
Komplikace pro seniory
Lidem se to nelíbí a volají po spolehlivých jízdních řádech, na které byli zvyklí. Vadí jim špatná dostupnost linek, zkrácení některých tras i zrušení vybraných spojů. „To, co Pardubice v poslední době vymyslely s městskou hromadnou dopravou od září, nemá obdoby,“ postěžoval si například Pardubák Jiří.
„Proč nejsou brány ohledy na povětšinou starší občany, kteří bydlí v Polabinách, kteří během dopoledne potřebují zajet do města, na úřady a podobně?“ uvedla příklad paní Malá z Polabin.
Právě seniorům nastalá situace nejvíce komplikuje cesty na polikliniku Vektor v Rokycanově ulici. Tam jezdila linka číslo 20, jež je ale od září dočasně pozastavena. Lidé tak musí na nejbližší zastávku, ze které jezdí jiné spoje, dojít půl kilometru. Starší lidé si navíc stěžují, že na tamních zastávkách nejsou lavičky.
„Je určitě dobře, že se podařilo vybudovat nové trolejbusové tratě přes nadjezd Paramo nebo na Cihelnu, ale mám pocit, že jejich dopravní obsluha je v době nedostatku řidičů na úkor jiných lokalit,“ postěžoval si Jan Řeháček.
Už v létě Sdružení dopravních podniků ČR (SDP) informovalo, že v Česku chybí nejméně 500 řidičů, a situace se ani po téměř půl roce nezměnila. „S nedostatkem řidičů se dopravní podniky potýkají dlouhodobě. Jednou z hlavních příčin nedostatku řidičů je jejich vysoký průměrný věk, který se pohybuje mezi 47 a 50 lety. Poměrně hodně řidičů nám tedy odchází do starobního důchodu nebo odejdou předčasně z důvodu zdravotní nezpůsobilosti,“ upozornil na problematiku předseda SDP ČR Tomáš Pelikán s tím, že aktuální „post-covidová“ situace je ještě složitější. „V době, kdy platila různá omezení, se naše dopravní výkony snížily a někteří šoféři odešli do jiných odvětví. V regionech, kde je například průmyslová výroba, se dopravci doslova přetahují o zaměstnance s velkými výrobními závody,“ dodal Pelikán.
Přestože dopravní podniky nové řidiči lákají na náborové příspěvky nebo zaměstnanecké benefity, šoféři se za volant autobusů nehrnou.