Tou nejdražší investiční akcí byla rekonstrukce křižovatky u Parama v Pardubicích. Druhá etapa jejího rozšíření, při níž vznikly nové jízdní pruhy a vyrostla velká kruhová křižovatka, stála asi 368 milionů korun bez DPH.

Řidiči, kteří jedou z Hradce Králové, se nyní vyhnou složité křižovatce a objíždění, cestu na Chrudim si zkrátí přes novou rampu, která ústí přímo u Parama na čtyřproudové silnici. „Dopravě v Pardubicích se výrazně uleví, samozřejmě je ale třeba pokračovat v dalších pracích,“ sliboval při otevření Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.

V závěsu je pak výstavba nového terminálu pardubického letiště, jenž nese jméno po průkopníkovi letectví Janu Kašparovi. Je dimenzován pro 250 tisíc cestujících ročně a město a kraj vyšel celkem na zhruba 260 milionů korun bez DPH. Letišti se po několika hubených letech opět začalo dařit.

Stotisícího cestujícího letiště odbavilo 26. července. „Již nyní je tedy jisté, že v letošním roce dojde opět k nárůstu počtu odbavených cestujících, ačkoliv v říjnu a listopadu bude letiště uzavřeno z důvodu plánované údržby přistávací dráhy a pojezdových ploch,“ uvedla ředitelka letiště Hana Šmejkalová.

Zhruba 176 milionů korun si vyžádala rekonstrukce pardubického přednádraží, jež po mnoha letech získalo důstojnou podobu. Největší změny se týkají městské hromadné dopravy (MHD). Zásadním zjednodušením je průjezdnost zastávky MHD v obou směrech. „Lidé tak již nemusí při cestování z centra přecházet rušnou Palackého ulici,“ poznamenal ředitel Dopravního podniku města Pardubice Tomáš Pelikán.

Dopravní podnik provozuje v prostoru přednádraží novou cyklověž, před nádražím stojí bronzová socha stavitele železničních tratí Jana Pernera. „Došlo také k přemístění klidové zóny s vodním prvkem, jež byla ze středu dopravního uzlu přesunuta na vhodnější místo, blíže k budově pošty,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Oprava hřebčína

Stamiliony ale šly i do jiných oblastí. Velmi významná byla rekonstrukce Národního hřebčína Kladruby nad Labem, která stála zhruba 300 milionů korun z evropské dotace. Opraveno bylo celkem 17 budov a tři volná prostranství se sousošími. Historickému komplexu se navrátila jeho klasicistní podoba. „Tvůrci projektu odkazují na dobu největší slávy této památky. Museli jsme ale brát ohled na potřeby moderního chovu koní,“ popsal památkář Michal Drkula.

Rekonstrukce památkově chráněných objektů se zdržela o devět měsíců a byla problematická. Už v květnu 2013 v hřebčíně zasahoval Útvar pro odhalování organizovaného zločinu. Postupně bylo obviněno 17 lidí a pět firem ze sjednání výhody a z pletich při zadávání veřejné zakázky na opravu hřebčína, z pokusu o poškození finančních zájmů Evropské unie.

Tyršovy sady

Spousta peripetií provázela i opravu Tyršových sadů v Pardubicích, která vyšla na více než 105 milionů korun. Dominantou parku je promenáda z leštěného betonu a dřeva. Ta má zajistit, že se lidé nebudou muset při nepřízni počasí brodit bahnem Kvůli větší bezpečnosti je promenáda nasvícena. „Chtěli jsme, aby se lidé cítili v parku bezpečně, ale zároveň jsme tam nechtěli nějaké stožáry. Světla jsou tedy zabudovaná přímo v promenádě,“ podotkl autor projektu Tomáš Jiránek.