Na třídě Míru vůbec nestojí, přesto ho mnozí považují za největší problém této ulice. Řeč je o AFI Paláci, který stále mnoha obyvatelům Pardubic leží v žaludku. Vyplynulo to z veřejného projednávání uvažované rekonstrukce třídy Míru, které se uskutečnilo v Kulturním domě Hronovická.

„Za třídu Míru jako pěší zónu bojuji již dlouho. Toto místo nejvíc utrpělo tím, že se mnoho obchodů přesunulo do AFI Paláce. Věřím ale, že pokud zde bude vytvořen jen jeden jízdní pruh, tak je šance, že toto místo opět ožije,” uvedl architekt a zastupitel města Milan Košař.

Představili dvě varianty

Náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber představil dvě varianty fungování. První počítá s třídou Míru jako čistou pěší zónou, druhá varianta ponechává možnost omezeného provozu jedné až dvou linek městské hromadné dopravy (MHD) v úseku od lékárny ke Grandu.
„Rozdíly mezi oběma variantami jsou minimální. Chybí mi tu trochu odvaha rozhodnout,” dodal Košař.

Čelní představitelé města počítají s tím, že opravená třída Míru by byla vybavena novým mobiliářem, zelení či vodními prvky. Snahou je změnit centrum Pardubic z místa pouhého průchodu na místo, kde se lidé zastaví a setrvají tu. Otázkou je, jestli budou mít lidé na třídě Míru důvod k pobytu. Objevilo se několik diskutujících, kteří nevěří, že by ve městě byla kapacita pro nové kavárny, předzahrádky a další místa lákající lidi do centra krajského města. Je proto možné, že se ze třídy Míru stane pěší zóna, která bude ovšem stejně lemovaná samými hernami.

V mnoha městech to funguje

Další významný pardubický architekt Aleš Klose je pro variantu s úplným vymístěním dopravy. Svůj názor podložil mnoha fotografiemi českých a slovenských měst, kde čisté pěší zóny dobře fungují.

Za jeden z velkých problémů považují lidé také nekontrolovatelné parkování, kterým je třída Míru proslulá.
Řešení tohoto problému ale prý není nikterak složité, stačí přesně stanovit hodiny pro zásobování a přestat kdekomu vydávat povolení ke vjezdu. Nutná je také součinnost s městskou policií.

Vedení Pardubic představilo i vizualizace, jak by třída Míru vypadala, kdyby se prosadila jedna z navrhovaných variant. Obě alternativy vypadají z estetického hlediska prakticky stejně, proto mnoho diskutujících zpochybnilo, zda je vůbec potřeba trolejbusovou dopravu z třídy Míru odsouvat.
Otázkou totiž je, jak zvýšenou dopravní zátěž ponese Sukova třída a také Sladkovského ulice.

„Přes třídu Míru projede denně 600 vozů MHD. Při vymístění trolejbusů budeme muset využít především Sukovu třídu, do Sladkovského ulice by se veškerá doprava z třídy Míru určitě nevešla. Lepší by ale bylo alespoň část provozu na třídě Míru zachovat,” představil svůj pohled na věc ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Názory na provoz MHD se hodně liší, výstižně to shrnul jeden z diskutujících: „Je jasné, že lidé, kteří na třídě Míru bydlí, budou chtít co největší klid a tedy čistou pěší zónu. Naopak podnikatelé budou pro to, aby byla MHD zachována v plné míře.”
To v podstatě potvrdilo i vystoupení spolumajitele jednoho dvou domů na třídě Míru.

„Nesouhlasíme s čistou pěší zónou. Všichni naši nájemníci se této varianty bojí,” prohlásil jeden z diskutujících.
Podle primátorky Pardubic Štěpánky Fraňkové bude město celou rekonstrukci v nejbližší době koordinovat s majiteli nemovitostí, kterých se opravy dotknou nejvíce.

Projektanti ovšem upozorňují, že obavy by měly panovat spíše z doby, kdy se bude třída Míru rekonstruovat. Toto období bude pro obchodníky určitě znamenat výrazné snížení tržeb a ne všichni musí období rekonstrukce přečkat, ačkoliv se prý určitě nebude opravovat celá třída Míru naráz.

Co také v debatě zaznělo…

Pardubice - Debata ohledně třídy Míru sice ukázala mnoho různých názorů, ale nesla se v klidném duchu. Diskutující většinou hovořili bez emocí, věcně a přinášeli rozumné argumenty pro obě diskutované varianty.

Co také v Kulturním domě Hronovická zaznělo? Deník vybírá ta nejzajímavější vyjádření.

Aleš Klose, architekt a zastupitel města za sdružení Pardubáci: „Jako architekt vidím dvě možnosti. Buď si můžeme přiznat, že střed města se přesunul do AFI Paláce a pak můžeme z třídy Míru vytvořit dopravní tepnu a pustit tam kamiony. Nebo můžeme udělat něco, na co budeme v budoucnu hrdí.”

Petr Dohnal, ředitel Východočeského divadla:
„Kdyby se naši předchůdci takhle dlouho rozhodovali nad všemi stavbami, tak bychom daleko nedošli. Byl jsem zastáncem čisté pěší zóny, ale vzhledem k tomu, že dosud nemáme obchvaty, tak zatím trolejbusy na třídě Míru nechme. Až se situace změní, tak se můžeme rozhodovat co dál.”

Jiří Razskazov, bývalý náměstek primátora:
„Já jsem hlasoval pro AFI Palác. Je to lepší, než kdyby takový obchodní dům vznikl za městem. To by se centrum Pardubic vylidnilo úplně, špatné zkušenosti s tím mají třeba v Ostravě.”

Pavel Lejhanec, zlatník:
„AFI Palác se stal centrem, protože má dostatek parkovacích míst.”

Václav Snopek, zastupitel města za KSČM:
„Lidé by ocenili, kdyby třída Míru byla opravená a provoz trolejbusů zůstal zachován jako dosud. Musí se ovšem hlídat nekontrolovatelné parkování.”

Josef Kubát, zastupitel města za SPP a bývalý ředitel Gymnázia Dašická:
„Součástí řešení třídy Míru musí být i protažení pěší zóny až na Pernštýnské náměstí. Jsem ale proti tunelu na náměstí Republiky, způsobilo by to dopravní zácpy.”

Štěpánka Fraňková, primátorka Pardubic:
„Objevila se tu snad všechna témata, která se třídy Míru nějak dotýkají.”

Lukáš Dubský