Pardubice jsou neodmyslitelně spjaté s koňmi, a tak není divu, že své koně má i Městská policie Pardubice. Její jízdní oddíl je tvořen osmičlenným týmem, čtyřmi jezdci, mezi nimiž jsou tři muži a jedna žena, a čtyřmi koňmi – Otou, Edou, Montym a Kubou, kteří jsou ustájeni na závodišti.

A kde je možné je zahlédnout v akci? Jízdní oddíl pomáhá udržovat pořádek například při sportovních akcích – zejména, když do Pardubic přijede hokejová Kometa Brno nebo sousední Hradec Králové. Potkat je lze také v okrajových částech města nebo ve špatně dostupných lokalitách.

Pracovní den starokkladrubských tmavých valachů začíná ráno v šest hodin. „Ráno se krmí, čistí se boxy, čistí se koně, ošetřují se kopyta a další věci, poté jde kůň buď do výcviku, nebo do jízdní služby,“ popisuje vedoucí oddílu Josef Málek.

Aby koně zůstali ve formě, jsou neustále cvičeni. „Musí na to mít povahu, ne každý člověk může být policistou a ne každý kůň může být služebním koněm. Z hřebčína dostáváme vytipované ty, kteří by byli pro práci vhodní,“ říká mluvčí strážníků Lucie Klementová a dodává, že někteří koně výcvik nezvládli a museli se vrátit.

Tmaví starokladrubáci jsou pro jízdní oddíl vhodní, protože jsou klidnější a méně lekaví. Právě na sportovních utkáních se mohou setkat s pyrotechnikou, proto je třeba je proti takovému nebezpečí učit. „Běžný kůň by při výbuchu petardy utekl, naši zůstanou stát, maximálně sebou malinko škubnou,“ pokračuje Klementová.

Rány se nezalekli

Že se nebojí petard a dýmovnic, ukázali Ota s Montym návštěvníkům Sportovního parku Pardubice. Když se parkem Na Špici ozvala ohlušující rána, většina lidí sebou trhla, ale koně zůstali v klidu. Nevadilo jim ani procházet hustým modrým kouřem.

Ukázali také, že zvládnou rozrazit dav nebo projít po jakémkoli povrchu – při ukázce po hromadě chrastivých pet lahví, ve městě díky podkovám klidně po střepech.

Ale i koně mají své dny. Někdy se splaší kvůli kanálu, jindy kvůli trolejbusu. „Ota dokáže projít kolem jednoho kanálu stokrát bez problému a po stoprvé se ho lekne. Nejmladší kůň měl zase problémy, když trolejbus zavíral dveře,“ dává příklady Málek.