U linek 5, 6, 8 a 13 byly odebrány některé spoje, linky nově ve špičce jezdí po 12 minutách místo původních 10 minut. Linka 4 byla dočasně pozastavena úplně.

Podle ředitele DPMP Tomáše Pelikána bude dopravní obslužnost zajištěna dostatečně i s novými jízdními řády. „U páteřních linek jsme interval prodloužili o dvě minuty, což cestování po městě zásadně neovlivní. Redukci jsme neudělali na lince číslo dvě, která jezdí z Polabin, nechtěli jsme Polabinám dále komplikovat cestování,“ vysvětlil Pelikán.

Pojedou jiinou linkou

Alternativou za linku číslo 4 cestujícím má být linka 11 a 14. „Chápu, že z toho cestující nejsou šťastní, my také ne, ale nebyla jiná šance, jak docílit toho, abychom od září mohli fungovat v plném režimu,“ dodal.

Nedostatek řidičů v MHD je podle něj odrazem celorepublikové situace, kdy ve všech odvětvích chybí okolo 14 tisíc šoférů.

Vliv na to má i změna zákona, která upravila pravidla nemocenské, kdy zaměstnavatel nově platí i první tři dny nemoci. „Jako zázrakem se ze dne na den objevilo 12 kontrolek, takže se zdvojnásobil počet nemocných,“ zmínil Pelikán.

Ve stavu neschopnosti je v současné době 27 šoférů z celkových 185, což více než dvojnásobně přesahuje počet nemocných, s nimiž vedení počítá. „Z dlouhodobé zkušenosti počítáme s průměrem deset řidičů práce neschopných na provozní den,“ informovala mluvčí DPMP Jitka Malinská. V pracovní den je přitom potřeba 148 řidičů.

Alespoň 18 řidičů potřebuje DPMP přijmout, nabízí jim náborový příspěvek 40 tisíc. „V Brně nabízejí příspěvek sto tisíc a není jim to nic platné,“ dodal Pelikán.

Nesouhlas s omezením

Proti omezení se ohradil Klub přátel Pardubicka, který sdružuje pardubické patrioty. „Nemůžeme přijmout argument, že k omezení provozu dochází z důvodu nedostatku řidičů MHD. Přijde nám absurdní, že se za poslední tři roky zásluhou dotačních titulů podařilo výrazně obnovit vozový park nákupem téměř čtyř desítek vozů a následně nejsou prostředky na to, aby autobusy a trolejbusy zajišťovaly dopravu minimálně ve stávajícím rozsahu,“ uvedl jednatel klubu Jan Řeháček.

Výbor klubu je nespokojen i s tím, že jsou k dispozici prostředky na cestování seniorů zdarma, ale na platy řidičů, které by zajistily alespoň zachování stávajícího rozsahu dopravy, již nikoliv.

To však nemá podle Pelikána na řidiče a jejich platy vliv. „Je to nemístné, šlo o rozhodnutí města, že cestujícím nad 70 let umožní bezplatnou jízdu, ale náklady s tím spojené uhradí v plné výši město, my o peníze nepřijdeme. Vůbec bych to neslučoval dohromady,“ reagoval Pelikán.