Po dokončení nového pavilonu se v Pardubické nemocnici opět rozjedou stavební práce. Nová dominanta pardubické nemocnice, kterou se stal moderní pavilon chirurgických oborů s centrálním urgentním příjmem, získá chybějící prvek. Pardubický kraj nechá dostavět propojovací chodbu, která spojí centrální urgentní příjem s okolními budovami. Nadzemní koridor bude stát více než 56 milionů korun. Stavět se má začít ještě letos.

Budoucí podobu spojovací chodby už schválili krajští radní. Fungovat má začít ale až v roce 2025. Stavba o třech ramenech spojí nový supermoderní pavilon s okolními budovami dětské chirurgie nebo radiodiagnostiky.

Stavbař dokončují lávku přes kolejiště.
Lávka z pardubického nádraží na Duklu? Pravděpodobně od podzimu, zní z radnice

Pavilon 27 bude napojen v úrovni druhého nadzemního podlaží, pavilon 19 bude napojen v úrovni třetího nadzemního podlaží a pavilon centrálního příjmu v úrovni druhého nadzemního podlaží s pomocí vyrovnávací rampy. „Koridor má sloužit pro převoz pacientů a personál nemocnice. V zimě bude temperován na teplotu 15 stupňů elektrickými přímotopy umístěnými v prostoru podhledu a v létě bude odvětrávání zajištěno speciálními multisplitovými jednotkami a zároveň zde bude zajištěno také přirozené větrání pomocí výklopných oken ve fasádě,“ popsal parametry projektu hejtman Martin Netolický.

Konstrukčně půjde o kombinaci oceli a skla, přičemž tíhu koridoru ponesou nejenom tři budovy, které vzájemně propojí, ale také nosné sloupy založené na hlubinných pilotech. Rámovou konstrukci opláští v případě temperované varianty fasádní systém, který využije vlastností izolačního trojskla nebo lehkých sendvičových panelů.

Hlavním cílem stavby je zvýšení komfortu pro pacienty a zaměstnance nemocnice. Projektanti si tak nechali poradit od lékařů i vedení nemocnice tak, aby spojovací koridor usnadnil co nejvíce práci zdravotnickému personálu a transport pacientů nebyl tak náročný. „Proto jsme se také oproti původnímu návrhu přiklonili k temperované variantě, která je sice z hlediska financí nákladnější, ale pro zaměstnance a pacienty samozřejmě jednoznačně příjemnější, a o to nám jde především,“ vysvětlila náměstkyně hejtmana pro oblast zdravotnictví Michaela Matoušková.

Sdílená kola v Pardubicích končí. Kvůli sporu o příspěvek ze strany města.
Sdílená kola už v Pardubicích jezdit nebudou. Od května zmizí z ulic

Pardubický kraj v minulosti tlačil na úspory v projektu. Podle původních plánů tak měla chodba stát 32 milionů korun, nebyla by ale vytápěná. Napodruhé hejtmanství schválilo změnu a spojovací chodba bude temperovaná.

Kraj chce stavbu zahájit ještě letos. „Dokumentace pro společné povolení byla dokončena a předána na konci února. Předpokládané dokončení projektové dokumentace je v průběhu července či srpna v závislosti na délce stavebního řízení, které nyní probíhá. Pokud se jednotlivé procesy podaří udržet v předpokládaných termínech, tak bychom ještě koncem letošního roku mohli zahájit stavební práce,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek. Samotné stavbě koridoru mají ještě předcházet stavební úpravy, které jsou pro toto napojení nutné.

Největší stavba v dějinách kraje

Stavba centrálního příjmu v areálu Pardubické nemocnice je největší krajskou stavbou v historii. Od pondělí 18. března je v plném provozu pavilon urgentního příjmu a chirurgických oborů, který stál dvě a půl miliardy korun. V nové dominantě areálu pardubické nemocnice je pohotovost pro dospělé, úrazová chirurgie i urgentní příjem. Pacienti v nové budově číslo 1 najdou také ARO, operační sály, jednotky intenzivní péče, neurochirurgii, ortopedii, heliport i nové bistro.

Do osmipodlažní stavby se přesunula všechna oddělení ze stávající budovy číslo 27, a to včetně intenzivní péče, operačních sálů a kontrolních ambulancí. Nové umístění zde najde i angiografie (intervenční radiologie), která se původně nacházela v budově 14.

Mohlo by vás zajímat: Hasiči na Pardubicku zachránili srnečka. Dojemně se s nimi rozloučil

Zdroj: HZS Pardubického kraje