Nové autobusové nádraží u silničního nadjezdu je od pondělka v plném provozu v druhém největším městě Pardubicka.

Denně projede dvě stě autobusů

V pracovní den přes něj projede téměř dvě stě autobusů a využije ho na dvanáct set cestujících. Ti si nyní zvykají, že leží o kus dále mimo samotné centrum města, než tomu bylo doposud. Ohlasy lidí jsou vesměs kladné, horší je to již s řidiči autobusů. Při výstavbě přilehlé budovy s čekárnou se totiž na ně příliš nemyslelo.

Staré nádraží se doposud nacházelo v nevyhovujících prostorách Pernštýnského náměstí, kde zejména v dopravní špičce docházelo k nepříjemným situacím. To je již v tuto chvíli minulostí.

„Je to nezvyk,“ komentoval vzhled nádraží a novou lokalitu včera dopoledne jeden z důchodců, který se vydal z okolní obce na návštěvu Přelouče. „Přeci jenom když se stavělo na náměstí, tak jsem si dal U Jelena štamprlátko a malou plzeňskou dvanáctku. Nevím, tady asi nic není. To zde chybí,“ hodnotil novinku ze svého pohledu starší muž.
Dalšímu důchodci, tentokrát ženě, se nová podoba nádraží zamlouvala. „Líbí se mi. A místo? Inu, co udělali, to udělali. Zvyknu si. Já jezdím málo, tak jednou týdně.“

Z pohledu řidiče se na nové nádraží dá nahlížet ze dvou úhlů. „Líbí se mi a určitě je lepší než starý autobusák, který byl na Pernštýnském náměstí. Byl věčně přecpaný, obzvláště ve špičce. Na tak malém plácku bylo třeba v jednu chvíli deset autobusů, k tomu ještě civilní auta, do toho maminky s kočárky a kolaři. Bylo to o život,“ popisoval již dřívější realitu řidič Dalibor Kratochvíl.

Co na to šoféři? Mají výhrady

Nový areál zahrnuje osm nástupních a čtyři odstavná místa, k tomu jedno místo výstupní. Ve výpravní budově je čekárna pro 25 cestujících a k tomu dvě místnosti pro technické a hygienické zázemí. A to je kámen úrazu. „Chybí tady místnost pro řidiče. Když sem třeba ,pardubičák’ nebo ,čáslavák’ ráno přijede a vyloží lidi, bude tu čekat třeba čtyři až pět hodin, tak kam si má zalézt nebo zdřímnout? Měla by tu být místnost s nějakou válendou, začínáme třeba ve čtyři hodiny ráno, lidi odvozíme do škol a fabrik a potom se vracíme až odpoledne. Já jsem místní, takže mi to nevadí zase tolik, můžu si zajít domů, ale co ti ostatní?,“ ptá se řidič. Podle starostky Ireny Burešové byla výpravní budova vyprojektována podle požadavků dopravce, kterým byl Connex, v tuto chvíli Veolia. V průběhu stavby, kdy na záležitost upozornili řidiči, již nešlo projekt měnit, protože by to odporovalo podmínkám přidělení evropských peněz.
Evropská unie na nádraží, které celkem vyšlo na 24 milionů korun, přispěla více než 18 miliony korun.