Provozovatel civilní části pardubického letiště – akciová společnost EBA – by měl během několika týdnů dostat vyrozumění o tom, jak dopadl proces posuzování vlivu stavby nového terminálu na okolí letiště.

Ministerstvo životního prostředí nyní zhodnotí projekt EIA, který je zpracován na kapacitu 250 tisíc odbavených cestujících ročně. Hala samotná ale bude postavena již v takovém objemu, aby se případně nechala vybavit dalším zařízením na odbavení 600 tisíc lidí. V takovém případě by ale musel opět proběhnout proces EIA. Pardubické letiště přitom nepočítá ani po vybudování nového letištního terminálu s odbavováním nočních letů.

18 „nočních“ ročně

„Nikdy jsme o noční lety neusilovali, snažili jsme se jim vyhnout. I pro nás jako společnost jsou ekonomicky nevýhodné, protože se pracuje mimo pracovní dobu, také energetické náklady jsou mnohem větší,“ říká ředitel EBA Jan Andrlík.

„Je ale pravdou, že někdy se nočním letům nelze vyhnout. Musíme si uvědomit, že jako provozovatelé máme zodpovědnosti vůči cestujícím, kteří naše letiště používají. Vezměte si, že pro technickou závadu zůstane viset třeba letoun v Moskvě a přistane nám v půl desáté. Není v žádných silách ho do půl hodiny zvednout, aby odletěl. Musí se naložit cestujícími, uklidit atd. Prostě zvládnout všechny věci, které k tomu patří. Pak odstartuje o dvacet minut později. Tady kdybychom řekli stop, tak tady cestujících zůstanou v tomhle našem provizorním terminálu do rána a společnost bude požadovat náhrady, protože letadlo neletí,“ vysvětluje Andrlík.

„Není to tak, že lety nasmlouváme v noci, ale dojít k tomu může. Jestliže se to stalo osmnáctkrát za tento rok, což je nějakých dva a půl procenta letů, tak si myslím, že je to zanedbatelné. A občané by měli pochopit, že toto strpení je nutné. Jsou to jednoznačně výjimky.“
Při nedávném veřejném projednávání posudku EIA zaznělo, že hluková zátěž pro okolí letiště v roce 2012 by měla být nižší než je v současnosti. Je to vůbec možné při nárůstu letů? Navíc není žádným tajemstvím, že nejvíce se na současném hluku podílí výcvik vrtulníků.

„Povedeme jednání s Centrem leteckého výcviku (CLV) a budeme se snažit, aby se zejména nepříjemný vrtulníkový hluk eliminoval. Budeme se snažit s nimi projednat jiný způsob létání, to znamená, aby se opravdu drželi mimo obytných zón,“ říká Jan Andrlík, ale hned dodává: „Je to nesmírně těžké. Toto letiště patří Armádě ČR a využívá ho v její prospěch CLV, omezovat se dá jenom do určité míry. Zase tak moc do toho my mluvit nemůžeme. Je pravdou, že nám zejména provoz vrtulníků moc nepomáhá.“
Projekt nového terminálu operuje s tzv. charakteristickým letovým dnem, během kterého by se na letišti odehrálo sedmdesát pohybů dopravních letounů.

Realita by ale byla taková, že jeden den nemusí přistát žádný letoun, v jiné dny bude naopak na letišti podstatně rušněji.
„Vezměte si, že i u nás je provoz soustředěn do nějakých dvou nebo tří dnů v týdnu a zbytek je úplný klid,“ říká ředitel EBA, podle kterého by přesto hluk z pardubického letiště neměl do budoucna narůstat.