Na pardubických středních školách v pondělí pokračovaly maturitní zkoušky. Na řadě byly písemné práce.
„Je to úplně jiný systém než dosud. Řekl bych ale, že je významně administrativně náročný. Určitě by se našly věci, které by tento systém mohly zjednodušit. Někdy to připomíná spíš situaci, kdy administrativní část převažuje nad samotným testem vědomostí,“ neskrýval rozpaky nad novou formou maturity ředitel pardubického Gymnázia Mozartova Otto Horák.
Maturant nyní podle nových pravidel absolvuje ústní část maturity – jak tu školní, tak novou centrální. V ní jsou v tomto roce povinné dvě části, a to Český jazyk a cizí jazyk. Centrální část se ale skládá ze tří dílů – již zmiňované ústní, písemné zkoušky a didaktického testu. Zatímco ústní se absolvuje současně se školní částí, písemné práce a didaktické testy jdou na řadu právě v tomto týdnu.
Když student v jedné z těchto částí neuspěje, musí absolvovat celou zkoušku znovu.
Maturanti si mohli zvolit základní a vyšší verzi zkoušky plus si vybrat i z dalších doplňkových předmětů.
Dlouhé čekání
„Maturant se dozví, jestli maturoval úspěšně až za dlouhou dobu. Firma Cermat, která maturitní systém provozuje, totiž zpřístupní školám výsledky až 17. června a v pondělí 20. června by měli maturanti nejpozději obdržet maturitní vysvědčení a protokol o maturitní zkoušce,“ podotkl.
Student, který se hlásí k obtížnější verzi zkoušky, by měl mít podle ředitele gymnázia i náležitý motiv. „Ten se ale letos trochu vytratil. Vysoké školy stále ještě tento systém neakceptují,“ vysvětlil ředitel. V rozdělení zkoušky dospělosti na těžší a lehčí formu je tak zatím testem pouze pro studenty samotné, výhody ze složení složitějších testů totiž žádné nemají. Na pardubickém Gymnáziu Mozartova si mezi lehčí a těžší formou volilo 91 studentů. Jejich rozdělení je tak 60 na 40%.
„Studenti výraznější strach ani nemají, generální zkouška přinesla trochu uklidnění, protože se ukázalo, že základní verzi zkoušky zvládnou i studenti druhého ročníku,“ shrnul ředitel školy.
Samotné státní maturity ale ředitel gymnázia vidí kriticky. „Můj pohled na věc je takový, že v tento moment jsou finanční prostředky vynakládané v některých případech i zbytečně. Peníze za to jsou naprosto obrovské a nevidím, že by čtrnáctiletá práce Cermatu v tento moment byla zúročena natolik, aby byl stav naprosto ideální. Za tu dobu mohly maturity být přivětivější pro školy i studenty,“ prohlásil Otto Horák.
Systém fungoval
Drama na Gymnázium Mozartova pokračovalo tak trochu i po ukončení zkoušek. Popsané formulářové listy totiž musely prostřednictvím skeneru a počítače odputovat do centrální databáze.
„Zpracovat jednu zkoušku přes skener a systém je otázka tak čtvrt hodiny, možná dvaceti minut. Problém by mohl nastat jen v případě, že by se v systému něco zadrhlo a pak by se muselo využít náhradní řešení. Zatím ale systém dnes i při generální zkoušce fungoval spolehlivě,“ sdělil maturitní komisař Petr Bartoš.