„Prošel jsem celý prostor a musím konstatovat, že stavba je velmi moderní, vzdušná a zajímavá architektonicky,“ řekl hejtman Martin Netolický. Přitom ještě na začátku loňského roku byl hejtman velice pesimistický. „Pokud budujeme terminál pro třicet tisíc lidí, tak to je podle mého neefektivní investice,“ prohlásil tehdy Netolický.
Cestující se ale postupně na letiště začali vracet, k čemuž dopomohly hlavně nové pravidelné linky do Ruska a Londýna. „Terminál je dimenzován pro 250 tisíc cestujících ročně,“ uvedla ředitelka letiště Hana Šmejkalová. V dosud nejúspěšnějším roce 2013 letiště přepravilo 184 140 lidí.
Nový terminál ponese jméno po průkopníkovi letectví Janu Kašparovi. „Pardubice jsou kolébkou letectví a já doufám, že otevření terminálu nás vrací nazpátek na leteckou mapu, abychom byli ostatním partnerem v letectví a začalo k nám létat víc linek, z větších destinací a větších dálek,“ poznamenal primátor Pardubic Martin Charvát.
ŽÁDNÉ VELKÉ PROBLÉMY, ŘÍKÁ ŠMEJKALOVÁ
Po obnovení pravidelných linek zažila šéfka pardubického letiště HANA ŠMEJKALOVÁ další výrazný úspěch. V pondělí byl slavnostně otevřen nový terminál za zhruba 260 milionů korun bez DPH.
Kdy na novém terminálu odbavíte první cestující? Dáváme si ještě asi 15 dní, kdy potřebujeme všechno ověřit. Chceme si být také jistí, že nám funguje vše po stránce bezpečnosti. Čeká nás rovněž velký přesun techniky ze starého terminálu do nového. Jestli všechno půjde dobře a nevyskytnou se žádné problémy, tak bychom chtěli první cestující přivítat 30. ledna.
Vyskytly se během stavby nějaké potíže? Asi žádná stavba není úplně bez potíží. Stalo se nám třeba, že praskla kanalizace, museli jsme odvodňovat půdu, zůstaly zde krátery po archeologickém průzkumu… Byly to ale jen běžné problémy.
O kolik se nakonec zvýšila vysoutěžená cena? Vysoutěžená cena byla přibližně 256 milionů korun bez DPH a já očekávám vícenáklady kolem deseti milionů. Myslím, že u tak velké stavby to není nic neobvyklého. Navíc se nám povedlo snížit náklady tím, že jsme dostali dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši čtyři miliony korun.
Máte už na nový terminál nějaké reakce od leteckých dopravců? Byl tady zástupce jedné velké ruské cestovní agentury a byl naprosto nadšený. Obdrželi jsme také gratulace od společnosti Ryanair a od Lufthansy, která nám pomáhala s některými analýzami.
V březnu otevře Ryanair novou linku do španělského Alicante. Chystají se i další nové destinace? Ano, připravujeme dvě nové letní destinace. Se společností Travel Service se bude létat do Alicante a Heraklionu na Krétě. Nabídneme tak už pět charterových destinací.