„Výsledek prověřování, které provedla společnost Optima, říká, že pozemky u Hlaváčovy ulice nejsou pro terminál vhodné. Není splněn požadavek v počtu odstavných stání. Nejdůležitější ale je, že vjezd by byl přes pozemky České pošty a pana Martina Štěpánka. Pošta uvedla, že bychom museli na rozhodnutí počkat dva roky, nebyla schopná garantovat rychlejší postup,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO). Česká pošta na pozemku zvažuje vlastní výstavbu.

S návrhem na přesun terminálu k Hlaváčově ulici loni přišli zastupitelé za Pardubáky. „Hlavním důvodem naší snahy je to, že by část autobusů vyjížděla přímo na rychlodráhu a odlehčilo by se přetíženému přednádraží. Pokud budou autobusy zajíždět za nebytový dům, Palackého ulice zkolabuje. Bude zatížena nejen dopravou, ale i komerční výstavbou,“ řekl architekt a zastupitel Milan Košař.

Zastupitelé zároveň schválili odkup strategického pozemku za nebytovým domem od společnosti Eurobit, a to i přes jeho vysokou cenu 5050 korun za metr čtverečný. V minulosti přitom odkup zamítli.

Celková cena je o dva miliony korun vyšší, než jakou stanovil znalecký posudek, který si město nechalo udělat. „Není to o tom, jestli se nám cena líbí, majitel nám ji takto nabízí. Jít cestou vyvlastnění nemá smysl, trvalo by to až tři roky. Uplynula by doba, kdy můžeme čerpat až 100 milionů korun z ITI,“ konstatovala Dvořáčková.

Za jakoukoli cenu

„Pokud chceme čerpat peníze z Evropské unie, musíme do toho jít rychle. Musíme to koupit za jakoukoli cenu. Nebyly splněny milníky roku 2018, konkrétně počet postavených terminálů. V celé aglomeraci mají být čtyři, ale zatím je postaven jen jeden v Přelouči. Bez Pardubic jeden z ukazatelů ITI nesplníme,“ konstatoval zastupitel Petr Klimpl (ODS).

Jestliže by město pozemek nezískalo, nemohlo by terminál vybudovat ve schválené širší variantě. „Užší varianta by byla nedůstojná,“ komentoval náměstek primátora Petr Kvaš (ODS).

Celkem sedm zastupitelů bylo proti odkupu. „Pozemek je zatížený. Mám pochybnosti o ceně. Jsou tam i závazky vůči Eurobitu, například vybudování sjezdu na jejich pozemky. Kolik bude vybudování sjezdu stát? Nejdříve to schválíme a pak budeme sjednávat podmínky, to je nekoncepční,“ poznamenal Karel Haas (ODS).

Terminál B bude určen pro regionální autobusovou dopravu. „Bude se zde nacházet osm stanovišť pro nástup cestujících, dva pro výstup, čtyři stanoviště pro krátkodobé odstavné stání a osm až deset pro dlouhodobé stání autobusů,“ popsal Jan Chvojka z odboru rozvoje a strategie pardubického magistrátu.

Skrz dům

Součástí budou i dvě provozní budovy – jedna na místě bývalého bytového domu s podjezdem pro příjezd autobusů, zázemím pro veřejnost, sociálním zařízením, prodejem jízdenek a informacemi a druhá se zázemím pro řidiče.

Terminál má vyjít na 165 milionů korun. Na zasedáních zastupitelstva budí vášně už delší dobu. Nejdiskutovanějším tématem je dopravní zatížení oblasti přednádraží. „Dokud se nepostaví obchvaty, městu se neuleví,“ kontrovala v minulosti Dvořáčková.