Ohlášené drastické škrty v rozpočtu ministerstva dopravy zastaví přípravu naprosté většiny silničních projektů, plánovaných v nejbližších letech ve východních Čechách.

Jedná stavba, které asi – teoreticky – nehrozí zádrhel, je rozšíření stávající státovky mezi Globusem v Pardubicích a Hradcem Králové – Březhradem. Důvod? Jako jediná je financována z EU.
Desítkám ostatních projektů, dokonce i těm, kde se už čekalo jen na nástup bagrů, reálně hrozí pozastavení. Stát nemá peníze. Definitivně se rozhodne příští týden.

Obrovské zklamání je to apříklad pro ucpanou Chrudim či Náchod, jejich obyvatelům stát slibuje obchvaty rok co rok už několik desetiletí.
„Velkou váhu této informaci ale nepřikládám, situace na frontě se mění každým okamžikem. Teď mám zrovna v ruce horkou informaci, že obchvat Chrudimi je jedna z nejprioritnějších staveb v republice,“ mávl rukou starosta města Jan Čechlovský.

Se špatnými zprávami přišel ministr Gustáv Slamečka v neděli v televizních Otázkách Václava Moravce. Stát bude podle něho rád, když zvládne dodělat rozestavěné úseky. A ty těsně před zahájením spustí jen tam, kde je zajištěné financování z EU.

A v tom je právě kámen úrazu. Takový je totiž ve východních Čechách v současné době jediný, zmíněný protisměrný dvoupruh na státovce Hradec – Pardubice. Nepočítaje pár desítek metrů dostavby obchvatu České Skalice, na které se peníze také sehnaly.

V termínu – letos v listopadu – bude hotová i asi největší dálniční křižovatka v Česku u Opatovic nad Labem, která „hradubickou“ státovku propojí s dálnicí D11. Jen její kýžené třetí patro, pokračování dálnice R35 na Vysoké Mýto, se odkládá na neurčito.
Stejně je tomu i s pokračováním D11 z Hradce na Jaroměř a Trutnov. „Zde je také zatím zajištěno financování pouze z domácích zdrojů,“ uvedla včera mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Velmi nejistým se stalo rovněž předpokládané brzké zahájení výstavby obří křižovatky Mileta u fakultní nemocnice v Hradci Králové na hlavním městském okruhu.

„Odpískané“ stavby

Dálnice D11 č. úseku 1106: Hradec Králové – Smiřice (2010 – 2013) 15,2 km
Dálnice D11 č. úseku 1107: Smiřice – Jaroměř (2011 – 2013) 7,4 km
Silnice č. I/16: Nová Paka – obchvat (2011 – 2013) 8,5 km, 1.115 mil. Kč bez DPH
I/32: Jičíněves – přeložka (2011 – 2013) 2,7 km, 179 mil. Kč bez DPH
I/33: Jaroměř – obchvat (2011 – 2013) 6,6 km
I/33: Náchod – obchvat (2011 – 2013) 10,1 km, 2.643 mil. bez DPH
I/11: Doudleby nad Orlicí – obchvat (2011 – 2012) 2,8 km
I/14: Nové Město nad Metují – přeložka (2011 – 2012) 6,3 km, 705 mil. Kč bez DPH
I/31: Hradec Králové – MÚK křižovatka Mileta (2010 – 2012), 400 mil. Kč
I/35: Úlibice – obchvat (2011 – 2013) 2,7 km
I/2: Pardubice – jihovýchodní obchvat (2010 – 2012) 3,3 km, 480 mil. Kč bez DPH
I/37: Pardubice – MÚK Palackého, dostavba (2011 – 2013) 0,6 km
I/37: Pardubice – Trojice (2010 – 2012) 1,2 km
I/37: Chrudim – obchvat, Medlešice – I/17 (2010 – 2012) 5,9 km, 822 mil. Kč bez DPH
I/37: Chrudim – obchvat, I/17 – Slatiňany (2011 – 2013) 4,6 km
I/43: Hradec nad Svitavou – Lačnov (2010 – 2012) 9,8 km, 780 mil. Kč bez DPH