Zástupci Pardubického kraje v uplynulých dnech také souhlasili s nižší částkou od státu na další dálniční přivaděče. V kraji jich má být osm, stát na nové přivaděče vyčlenil částku zhruba 450 milionů korun.

Napojení silnice II/322 na mimoúrovňové křížení s dálnící D35 Dašice postaví firma Metrostav ve sdružení se společností Chládek a Tintěra a firmou PORR. Zhotovitele vybrala Správa údržba silnic Pardubického kraje. Obchvat bude stát zhruba 555 milionů korun.

Předpokládaná hodnota je vyšší, než s jakou kraj počítal v minulosti. „U napojení na mimoúrovňovou křižovatku u Dašic se pohybujeme na částce téměř 560 milionů korun, zatímco v roce 2017 jsme na to vyčlenili 248 milionů korun,“ upozornil hejtman Martin Netolický.

Psali jsme již:

Přeložka se má napojit těsně před Dašicemi u křižovatky se silnicí II/340 ve směru na Chrudim a končit v místě navrhované okružní křižovatky za městem, kde se napojí na původní silnici II/322. Silnice tak jižním směrem obejde Dašice. Účelem stavby je snížení ekologické zátěže ve městě i zvýšení plynulosti provozu. Stavbaři by měli novou silnici budovat za běžného provozu.

Přetížená silnice

Nová zhruba tříkilometrová silnice bude sloužit jako obchvat Dašic i přivaděč k dálnici D35. Napojí se na budovaný úsek Časy – Ostrov, který má být zprovozněn již v prosinci. Přeložka má také odvést dopravu mimo Dašice, kudy nyní po přetížené silnici projede i přes tři tisíce aut denně. Jde především o kamionovou dopravu, která městem projíždí do logistického centra u Černé za Bory.

Silnici měli stavbaři začít stavět už před dvěma roky, ale projekt nabral zpoždění. Nejprve to bylo kvůli složité situaci s výkupem pozemků, později silničáře zdržel archeologický průzkum, který na místě odhalil mohylové pohřebiště.

close Obchvat Dašic info Zdroj: MD Logistika zoom_in Obchvat Dašic

„Stavba přivaděčů se v posledních letech prodražuje nejen kvůli cenám materiálů a stavebních prací, ale také kvůli archeologickým průzkumům. Například při stavbě obchvatu Dašic stál výzkum 80 milionů korun, což je třetina celkové hodnoty stavby,“ připomněl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

Přivaděče k D35

Přivaděče projekčně a stavebně připravuje kraj, rozhodující měrou se však na jejich financování bude podílet stát. „Nyní ale celkové náklady na všechny připravované přivaděče narostly přibližně o jednu miliardu korun,“ uvedl náměstek hejtmana pro investice Roman Línek. Dodal, že kraj nechce stavby omezit. Zástupci kraje v uplynulých dnech proto znovu jednali s vedením Státního fondu dopravní infrastruktury a náměstkyní ministra dopravy o financování stavby přivaděčů. V kraji jich má být celkem osm.

„Limit na stavbu přivaděčů pro rok 2023 byl nastaven přibližně na 450 milionů korun. Naše plánování pro stavbu přivaděčů bylo vyšší, ale vzhledem k finanční situaci státní kasy jsme snížení akceptovali,“ sdělil náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.

Stát poskytne peníze i na opravy silnic, které poškodily náklaďáky s materiálem na stavbu nové dálnice. Těžká technika má neblahý vliv na takzvané návozové trasy, ale i na některé silnice, které dopravci používají mimo plán. „Důležité je, že částka 150 milionů na rok 2022 a 100 milionů na rok 2023 na opravu silnic byla udržena a můžeme neprodleně plánovat a opravovat,“ dodal Kortyš.