Společnosti Metrostav a Metrostav Infrastructure se zapletly do kauzy kolem Davida Ratha, kterého soud minulý týden usvědčil z manipulování tendrů ve Středočeském kraji. Firma Metrostav se podle soudu dopustila podplácení a manipulací s veřejnými zakázkami.

„Pokud bychom nezakázali účast na veřejných zakázkách společnosti Metrostav Infrastructure, mohl by se Metrostav na nich podílet například jako subdodavatel,“ odůvodnil soudce rozhodnutí potrestat i dceřinou firmu.

Podepsané smlouvy platí

Metrostav či její dceřiná společnost v současnosti pracují pro ŘSD na zhruba 40 zakázkách v hodnotě 14 miliard korun. V kraji se jedná například o nový dálniční úsek D35 Časy-Ostrov nebo rekonstrukci pardubické křižovatky U Marka. Šéf ŘSD Radek Mátl uvedl, že žádné komplice ani zpomalení na probíhajících stavbách neočekává.

„Co je vysoutěžené a rozestavěné, to dostavět můžeme,“ řekl po rozsudku mluvčí skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.

Kauza ale způsobila problémy u stavby severovýchodního obchvatu Pardubic. Výběrové řízení přitom provázejí potíže dlouhodobě, nabralo už zhruba roční zpoždění.

„Není dokončený tendr. Problémy s hackerským útokem na naši organizaci má vliv i na něj. Předpokládáme ale, že letos stavbu zahájíme,“ uvedl na začátku června šéf krajského ŘSD Bohumil Vebr.

Dvě nejnižší nabídky nyní muselo ŘSD vyloučit, v případě firmy Metrostav Infrastructure kvůli rozhodnutí soudu. V současné době je tak nejnižší nabídkou cena 1,4 miliardy korun bez DPH od sdružení Hochtief CZ, Doprastav a Silnice Čáslav.

„Vícekriteriální hodnocení bude dokončeno z důvodu vylučování subjektů až v červenci. Do konce srpna plánujeme uzavřít smlouvu s vítězem a nejpozději v září tohoto roku realizaci stavby zahájit,“ upřesnil Mátl.

Veledůležitá stavba

Přípravu stavby nedočkavě vyhlížejí nejen řidiči, ale i město a kraj. „Jedná se o veledůležitou stavbu pro odklonění dopravy, a to nejen té nákladní, z centra Pardubic,“ poznamenal před časem náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.

Probíhá hodnocení nabídek uchazečů na stavbě “I/36 Pardubice, Trnová - Fáblovka - Dubina”, která byla vypsána v režimu D&BProbíhá hodnocení nabídek uchazečů na stavbě “I/36 Pardubice, Trnová - Fáblovka - Dubina”, která byla vypsána v režimu D&BZdroj: ŘSD

Zhruba čtyřkilometrová spojka usnadní řidičům průjezd od Hradce Králové směrem na Sezemice a Dašice. Stavba bude začínat na stávající křižovatce u Globusu, pokračovat má kolem Fáblovky a dále se napojit na kruhovou křižovatku na Dubině v ulici Na Drážce a na výpadovku na Sezemice a Holice.

Součástí stavby bude most přes Labe, který povede v místě u slepého ramene řeky a spojí sídliště Cihelna a Dubina. Stavbaři mají vybudovat také dvě nové okružní křižovatky, podchod pro pěší i protihlukové stěny. Na nové trase silničáři počítají s čtyřpruhovou a směrově rozdělenou komunikací. Vyvést tranzitní dopravu mimo centrum se podle projektu podaří, až bude hotová celá trasa. Před rokem ŘSD počítalo, že obchvat bude stát asi 1,5 miliardy korun.

Odchází konkurence

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sdělilo, že nebude firmy Metrostav a Metrostav Infrastructure využívat ani jako subdodavatele, ani je oslovovat u malých zakázek. Z trhu podle šéfa ŘSD Radka Mátla odstupuje společnost, která v posledních letech řešila až deset procent jejich zakázek. Pro trh to může znamenat odchod konkurence.

„Většina projektů byla úspěšná, z hlediska kvality byly na vyšší úrovni, tato společnost patřila k tomu nejlepšímu v České republice,“ sdělil Mátl.