Dlouho vyhlížená dopravní stavba, obchvat Sezemic u Pardubic, je zase o krůček blíže. Obyvatelé Sezemic se po letech čekání brzy dočkají přeložky silnice I/36. Nová silnice má především z centra Sezemic odvést tranzitní dopravu. Zároveň bude pro řidiče znamenat lepší napojení na dálnici D35.

Stavba už má vydané nepravomocné stavební povolení, na které aktuálně běží lhůta na odvolání. Silničáři už také vybrali, kdo téměř sedmikilometrový úsek postaví. Vyhrála nejlevnější nabídka.

„Ředitelství silnic a dálnic obdrželo šest nabídek uchazečů na realizaci akce „I/36 Sezemice, obchvat”. Nejvýhodnější nabídku podalo sdružení M - SILNICE, MI Roads a Doprastav za nabídkovou cenu 838,2 milionu korun bez DPH,“ informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl s tím, že se jedná o 70 procent předpokládané ceny. Silničáři přitom odhadovali, že cena zakázky výrazně přesáhne miliardu korun.

Mosty a silnice v Mněticích a Ostřešanech čekají opravy. A řidiče objížďky.
Dopravní situaci v Pardubicích zhorší další opravy. Uzavřou se příjezdy do města

Stavět by se mělo podle Ředitelství silnic a dálnic začít ještě letos. V tuto chvíli je ve finále archeologický průzkum i příprava území. První řidiči by se po novém úseku měli projet v roce 2026.

Obchvat Sezemic bude necelých 7 kilometrů dlouhý, úsek povede ve směru od Pardubic na Hůrkách, kde povede lesním úsekem k Počapelským Chalupám. Následně se stočí se severovýchod, Sezemice tak obejde z jihu, kde se následně u Časů napojí na hlavní tah. Zároveň tak bude sloužit jako nový dálniční přivaděč pro D35.

Stavební firmy po trase budou muset vystavět čtyři mosty, včetně téměř 300 metrů dlouhého mostu přes řeku Loučnou, nebo nadjezdy i nadchod pro zvěř.

Cena za obědy v Pardubicích opět vzrostla.
Ceny za obědy v Pardubicích znovu stouply. Průměr se už vyšplhal na 185 korun

Místní na obchvat čekají téměř dvacet let. První plány na přeložku vznikly už v roce 2002. Pak se čekalo na územní rozhodnutí, které dostalo zelenou až v roce 2015.

Začátek stavby zdržel i první neúspěšný tendr. Vedení Sezemic přitom opakovaně zmiňuje, že po otevření dálnice D35 se doprava ve městě ještě zhoršila. Cestu přes Sezemice zároveň využívají řidiči jedoucí do Holic a dál na Královéhradecko a Rychnovsko.

„Čím dříve bude obchvat hotový, tím pro Sezemice lépe,“ v minulosti shrnul starosta Sezemic Martin Staněk. V ideálním případě se obyvatelé dočkají obchvatu až po pěti letech od otevření nedalekého dálničního úseku. „Je to opravdu ostuda, že ten obchvat nestál už při otevření dálnice D35 do Časů. Snad se tedy brzy dočkáme,“ dodal řidič Josef Škoda. Podle ŘSD realizací obchvatu dojde také ke snížení nehodovosti. Vedení trasy mimo zastavěné části obcí výrazně sníží riziko kolizí projíždějících vozidel s chodci.

Letní sezóna v Pardubicích bude opět bez oblíbeného výletního parníku Arnošta.
Loď Arnošt se do Pardubic nevrátí ani toto léto. Generální oprava se protahuje

Budování dálničních přivaděčů dlouhodobě zajímá i vedení Pardubického kraje. „Pokud vše půjde podle představ ŘSD, tak by samotná stavba mohla být zahájena přibližně v polovině roku. Jedná se nejen o obchvat Sezemic, ale také o přivaděč z dálnice D35 do Pardubic. Proto se jedná vedle obchvatů samotného krajského města o mimořádně důležitou stavbu," doplnil hejtman Martin Netolický.

Obchvat SezemicDélka: 6 863 metrů
počet všech stavebních objektů: 56
na silnici I/36: 1 (délka: 289 m)
nadjezdy: 4
ekodukt: 1
křižovatka: MÚK Sezemice (kosodélná)

Předpokládaná cena: 1 194 971 404 Kč (bez DPH)