Díky obchvatu se Pardubice zbaví tisícovek aut nákladní i osobní dopravy, řekl projektant stavby Jiří Schejbal. "Spočítali jsme, že za 24 hodin natáhne obchvat 10.000 automobilů a 1000 až 1500 nákladní aut. Dopravním značením lze zamezit těžkých vozidlům, aby nejezdila centrem města. Dokud však nemáme náhradní trasu, těžko jim můžeme něco zakazovat," uvedl Schejbal.

Obchvat také spojí sever východní a západní části města. Pardubicím v současnosti chybí mosty. Přínosem má být nová přeložka silnice I/2 například pro sídliště Dukla a Višňovka. Jejich obyvatelé se kupříkladu obtížně dostávají do nemocnice, uvedl Vebr.

Doprava se odkloní rovněž z průmyslové zóny v Černé za Bory. "V současnosti firemní auta musí najet 13 kilometrů, aby se dostala z města. Po dokončení ochvatu najedou pouhé tři kilometry," uvedl primátor Pardubic Jaroslav Deml.

Jihovýchodní obchvat má měřit 3,1 kilometru, stát bude 500 až 700 milionů korun. Kvůli obchvatu město musí navíc financovat úpravu obecní silnice S.K. Neumanna, a to zhruba za 30 milionů korun.

Obchvat začne u kruhové křižovatky v Dražkovicích, zabere část polí u letiště, dále povede mezi Nemošicemi a Pardubicemi přes řeku Chrudimku, kde bude vystavěn asi 130 metrů dlouhý most. Pokračovat má v prostoru vojenského bývalého cvičiště, překříží silnici do Nemošic a končit má směrem na Průmyslovou ulici, kde se napojí na kruhový objezd. Podél trasy má vést stezka pro cyklisty.

V roce 2009 se počítá se stavbou dalších klíčových silnic. První řeší kruhovou křižovatku u Hypernovy na Palackého třídě, kde přibude přímý nájezd ve směru na Chrudim. Komunikace se rozšíří ze dvou pruhů na čtyři. S dokončením této stavby také souvisí projekt nazvaný Trojice, který zcela promění křižovatku u rafinerie Paramo. Stavět se má také čtyřproudá komunikace I/37 na Hradec Králové, která zlepší napojení na dálnici D11, uvedl Vebr.

"V tento rok se sejde několik velkých staveb, a nevím, jestli se ufinancují. Jsou ale na sobě finančně nezávislé," uvedl Vebr s tím, že v případě křižovatky u Parama a Hypernovy by měly být obě stavby zprovozněné najednou.

Zatím nejistý termín má výstavba severovýchodního obchvatu. "Pro Pardubice ale není tento obchvat největším bolákem," dodal Vebr. Trasa má vést za supermarketem Interspar, mine koupaliště, překročí slepé rameno Labe co nejdál od chatové oblasti a skončí na kruhové křižovatce na Dubině.

"Severovýchodní obchvat by neplnil funkci jen pro vymezení tranzitní obsluhy, sloužit bude také pro okolní zástavby na Dubině, Haldě a Hůrkách," řekl Schejbal s tím, že se tak obyvatelé čtvrti snadněji a rychleji dostanou do nákupní zóny na druhé straně města.