Obchvaty. Kouzelné slovo, které by Pardubice potřebovaly jako sůl. V krátké době se jich však nedočkají, i když se o nich mluví velmi často a připravují se alespoň na papíru. Nejbližší termín, kdy by se mohlo začít s výstavbou jednoho z nich, je rok 2010.

Na rozdíl od svého severního souseda – Hradce Králové – nemají Pardubice dodnes uspokojivě vyřešen dopravní systém. Na řadě míst chybí obchvaty, které by odlehčily centru města a odvedly z něj část motorových vozidel. Prakticky ze všech směrů se jich nedostává.

Prvním zábleskem po mnoha letech bude výstavba jihovýchodního obchvatu, na který je již vydáno platné územní povolení. Podle primátora Pardubic Jaroslava Demla by stavba obchvatu měla začít za dva roky, za další dva roky by se mohlo po nové komunikaci jezdit. Jihovýchodní obchvat bude mít délku zhruba tři kilometry a spojí velkou kruhovou křižovatku u Dražkovic s průmyslovou oblastí u Černé za Bory. Silnice povede po polích, mine Nemošice a její součástí bude i nový most přes Chrudimku.

„Pokud jde o Pardubice, zásadní věcí je dodělat čtyřpruh z Opatovic. Do Hrobic bude dokončen v příštím roce na Vánoce, úsek z Hrobic do Pardubic kolem Parama nyní Ředitelství silnic a dálnic projektuje,“ říká k dopravní situaci krajského města hejtman Ivo Toman.

„To vidím jako klíčovou věc. Protože oblast kolem Parama je nejvíce vytížená, je v ní největší intenzita v kraji. Je zde velký „špunt“.“ Podle Tomana i v případě rozšíření silnice I/37 ze dvou pruhů na čtyři vidí zahájení stavby v horizontu dvou let.