Ministerstvo pro místní rozvoj pohrozilo, že pokud nebude čerpání splňovat nastavené harmonogramy, nemusí oblast peníze dostat.

„Nositelé ITI musí zrychlit své čerpání, protože jinak jejich rezervované prostředky převedeme do individuálních projektů, kde máme obrovský převis žádostí. Pokud nezvládne vyčerpat 41 procent alokované částky, ten rozdíl už aglomerace nedostane,“ uvedl náměstek ministryně pro místní rozvoj Zdeněk Semorád. Znamená to, že jestliže by došlo k vyčerpání například 35 procent alokace, zbývajících 6 procent částky oblast nikdy nezíská. Mohlo by se tak jednat o vysoké částky.

Šlápnout na plyn

Na stav čerpání dotací někteří pardubičtí zastupitelé upozorňují dlouhodobě.

„Problémem je nedostatečná rychlost a kvalita přípravy projektů a termínové posuny v přípravě projektů v řádu měsíců i let. Situace vážně není dobrá, a to nejen v Pardubicích. Město Pardubice musí v realizaci projektů šlápnout na plyn,“ konstatoval Karel Haas (ODS).

Podle manažera ITI Miroslava Janovského je problém v nedostatečné připravenosti žadatelů. „Rychlost čerpání je jen v rukou žadatelů, respektive jejich projektů. Na situaci se přesto i my snažíme reagovat harmonogramem výzev pro rok 2019, který bude mít alokaci ve výši 1,5 miliardy korun. Zároveň s žadateli řešíme možnost rychlejšího čerpání, a to opravdu na úrovni každého jednotlivého projektu. Věřím proto, že se nám tento milník podaří splnit,“ popsal Janovský.

Chybějící projekty

Primátor Pardubic Martin Charvát (ANO) zdůraznil, že se jedná o otázku investic do celé aglomerace. „Všichni partneři v aglomeraci včetně města Pardubice se budou muset zaměřit na vyčerpání finančních prostředků,“ konstatoval Charvát.

Staví se dva roky

Podle pardubického primátora městu v minulosti chyběly připravené projekty a dva roky se dolaďovala samotná koncepce. „Nastoupil jsem v roce 2014 a v šuplíku jsem neměl jediný projekt, který by byl připravený. Teprve poslední dva roky se staví. Doufám, že finiš, který nás čeká, zvládneme. Objem projektů je velmi významný. Co se týká nového plánovacího období, budeme čekat na zpřesnění podmínek. Máme dostatek projektů, které je potřeba ve městě realizovat, a je otázka, jestli právě tyto projekty bude možné financovat pomocí ITI,“ řekl pardubický primátor.
„Výzvy někdy nekorespondují s našimi potřebami,“ dodal hradecký primátor Alexandr Hrabálek (ODS).

Dopravní terminál

Pro oblast bude důležité, aby se začal stavět například terminál B pro regionální dopravu v Pardubicích. „Jestliže na stavbu chceme čerpat peníze z ITI, musíme do toho jít rychle. Nebyly splněny milníky roku 2018, konkrétně počet postavených terminálů. V celé aglomeraci mají být čtyři, ale zatím je postaven jen jeden v Přelouči. Bez Pardubic jeden z ukazatelů ITI nesplníme,“ poznamenal pardubický zastupitel za ODS Petr Klimpl. O terminálu se bude jednat na dnešním zasedání zastupitelstva.