Nejstarší trolejbusová linka v Pardubicích, která jezdí z hlavního nádraží přes centrum Pardubic až do Lázní Bohdaneč, se možná prodlouží. V Bohdanči by trolejbusy nekončily na točně v Husově ulici, ale pokračovaly by na konec města.

„Trolejbusy by končily za mostem přes Opatovický kanál, čímž by se zpřístupnila nádherná lokalita bohdanečských rybníků,“ uvedl starosta Lázní Bohdaneč Vladimír Šebek. Dopravní podnik města Pardubic (DPMP) nyní zpracovává studii proveditelnosti, která nastíní možnosti a podmínky prodloužení trasy.

Rozšíření linky číslo 3 by usnadnila točna, která je na místě už několik desítek let, i trakční stožáry, které přes polovinu trasy lemují třicet let. „Sloupy se stavěly v roce 1985, když se budoval průtah do Bohdanče,“ upřesnil ředitel DPMP Tomáš Pelikán. Již tehdy byla snaha linku prodloužit, projekt ale nebyl dokončen.

Řešení napájení najdou dnes snáz

„Hledalo se tam místo pro napájecí měnírnu. Jelikož je to dlouhý úsek, byly tam velké úbytky a bez ní to prodloužit nešlo. Proč se to ale nakonec nepostavilo, se neví,“ připomněl Pelikán.

Posílit zdroj napájení bude muset DPMP i dnes, díky moderním technologiím je však způsobů několik. „Je možné vybudovat malou stanici, třeba i bateriovou, která by úbytky při rozjezdech vykompenzovala. Technologických řešení je víc, navíc mají moderní technologie podstatně menší nárok na prostor,“ řekl ředitel DPMP.

Jak nákladná realizace projektu bude, ukážou až další studie. Dopravní podnik by na něj rád získal dotace, o ty bude moci žádat v roce 2021. Realizace by byla možná nejdříve o rok později. Současně chce DPMP linku modernizovat.

K prodloužení se musí vyjádřit kraj

Prodloužení linky by zvýšilo provozní náklady, které hradí krajský úřad. „Ten se nejdříve musí vyjádřit, jestli vůbec bude ochotný další kilometry platit,“ upozornil Tomáš Pelikán.

Na provoz přispívá také město Lázně Bohdaneč, s vyššími výdaji jeho vedení počítá. „Příspěvek na provoz by se samozřejmě zvýšil, nyní na trolejbusovou linku přispíváme 500 tisíc korun ročně,“ potvrdil Šebek.

Bateriové autobusy na místě využít nelze, stávající zdroj by jim nestačil. „Jsme tam energeticky na maximu a bateriové trolejbusy jsou při návratu na vedení hladové, k běžnému odběru se snaží dobít baterii,“ uzavřel Tomáš Pelikán.