Existují čtyři studie, jak by mohlo přednádraží vypadat. Jedna z nich nejspíše bude nosná a z dalších se vyberou dílčí řešení.
„Určitě bude muset být vybráno jedno správné dopravní řešení a některé aspekty z ostatních návrhů bude možné poskládat. Dopravní řešení musí být realizovatelné, dobře fungující a bezpečné a musí být za přijatelné náklady," řekla hlavní architektka Pardubic Pavla Pannová.

Pardubická radnice na projektu pracuje od roku 2010. Přestavba území bude stát zřejmě několik stovek milionů korun. Magistrát už získal příslib dotace ze švýcarských fondů, kvůli řadě nedostatků ale projekt loni na jaře zrušil a nechává ho přepracovat. Zároveň se vedení města pokusí zkombinovat švýcarské dotace s evropskými.

„Posuzovaly se všechny návrhy včetně mikrosimulace dopravy. V týmu jsou dopravní inženýři, architekti, urbanisté," podotkla Pavla Pannová. Lokalita před nádražím je zatížená nadměrným množstvím aut, ale také autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy a kamiony. Cestující navíc musí přecházet z vlakového nádraží několik stovek metrů, aby mohli přesednout na dálkové autobusy.

Apolitický projekt?

Architekt a zastupitel Aleš Klose byl byl rád, kdyby politici do projektu nezasahovali a nechali rozhodování na odbornících. „Tady bych se přikláněl k tomu, aby byla důvěra v odborníky, kteří mají jednoznačné zadání, a celý projekt byl apolitický," nechal se slyšet Aleš Klose.

Podle něj by se měla doprava v Pardubicích řešit komplexně v návaznosti na obchvaty. „Tranzitní doprava do města nepatří. V porovnání s jinými městy u nás i ve světě Pardubice nevycházejí nejlépe," dodal. Architekt by nejraději zavedl dopravu z Hlaváčovy ulice, která ústí na Palackého třídu, pod zem.

„Přirozená osa od třídy Míru k nádraží by nebyla touto masivní křižovatkou rušena a byl by to komfortní bulvár pro pěší a cyklisty s minimální dopravou," konstatoval Aleš Klose.