Sporné trase kolem Litomyšle, kterou před dvěma lety zrušil kvůli procesním chybám soud, totiž nyní dal zelenou nový posudek vlivů na životní prostředí. Potvrdil původní plány vést rychlostní silnici R35 větším obloukem kolem města, které podporuje i zdejší radnice.

„Původní trasa vykazuje v prostoru Litomyšle celkově menší vlivy na životní prostředí, a je tak vhodnější k realizaci,“ píše v posudku jeho autor Vladimír Ludvík.

Naopak v následujícím úseku kolem Janova se EIA přiklání k záložní variantě, která vede o 80 metrů dál od zástavby.

Ludvík hodnotil jak vliv silnice na okolní přírodu, tak i na životní prostředí v okolí žijících obyvatel.

Teď je na pardubickém krajském zastupitelstvu, zda uvedené trasy schválí v novém územním plánu. Pokud ano, nemuselo by už přípravě stavby R35 stát v cestě nic jiného než peníze.

Pro stát je R35 prioritou, peníze na ni chce sehnat z evropských fondů nebo od soukromých investorů. Jako severní spojnice Čech s Moravou má odlehčit přetížené D1 přes Brno. Nejdřív se má začít stavět z Opatovic nad Labem k Vysokému Mýtu (tedy k Ostrovu na Chrudiimsku).

(kim)